Къде са жените в Силициевата долина?
23% жени в Apple, 19% в Google, 17% във Facebook. В Силициевата долина голямото мнозинство от технологичните позиции се заемат от мъже. Мъжкият монопол е още по-силно изразен при изобретенията – между 1980 и 2010 г. 88% от патентите, свързани с информационните технологии, са били подадени от екипи, съставени изцяло от мъже.
Това показва неотдавнашен доклад на Националния център за жени и информационни технологии, цитиран от френския вестник Les Echos. Какви са причините за това?
За да обяснят масовото присъствие на мъже на позиции на разработчици, компаниите в Силициевата долина посочват на първо място затрудненията си с наемането на жени. Защото след нарастването си в продължение на 20 години до 37% от студентите по информатика през 1984 г., процентът на жените в тази специалност намаля до 18 на сто днес. Много учени свързват преобръщането на тенденциите с появата на персоналните компютри, продавани като предмети, предназначени за момчетата.
Една от последиците от този спад е липсата на вдъхновяващи фигури, които пораждат желание у момичетата да учат информатика. Малкото жени на високи позиции в Силициевата долина са Шерил Сандбърг, оперативен директор на Facebook, Мег Уитман, генерален директор на Hewlett-Packard, Сафра Кац, един от двамата генерални директори на Oracle, и Мариса Майер, генерален директор на Yahoo!. Според някои провалът на последната се дължи на факта, че жените са съдени по-строго. „Силициевата долина е жестока, още повече по отношение на жените“, казва Натан Михрволд, бивш технологичен директор на Microsoft, давайки за пример случая с Елизабет Холмс.
Генералната директорка на Theranos, компания, която искаше да революционизира кръвните тестове, буквално слезе в ада след разследване на Wall Street Journal за недостатъците на технологията. „Илон Мъск също се провали при много от тестовете на ракетите си, но той беше пощаден“, продължава Натан Михрволд.
Само 7% от стартъп компаниите имат жени основателки
От 890 стартъп компании, създадени между 2009 и 2015 г., само 7% имат жени основателки, показва изследване на Bloomberg от миналата година. Малкият процент отразява един твърде мъжки свят – сред 100-те водещи американски фондове, само в 7% има жени партньорки, сочи проучване на TechCrunch.
Но самото женско присъствие в даден фонд не е достатъчно, за да се промени ситуацията. Жералдин Льо Мьор, една от трите „партньорки“ в компанията The Refiners, която инвестира във френски стартъп компании в Сан Франциско, опитала да наеме повече жени предприемачи, но успяла да увеличи бройката до една-две жени на 12 участници.
„Лесно е да открием бащи, които са готови да заминат за три месеца за Сан Франциско, оставяйки децата си у дома. При майките е много по-сложно“, обяснява тя.
Два пъти повече жени отколкото мъже напускат сектора
Броят на жените, напускащи сектора на информационните технологии, е два пъти по-голям от този на мъжете, показва изследване на Center for Talent Innovation. Жените се оплакват предимно от лошите условия за работа, свързани със сексизма на колегите им. Този проблем стана виден преди две седмици, когато Сюзан Фаулър, инженер от Uber, разказа в блога си, че е получила сексуални намеци от своя мениджър. Тя уведомила за случая отдел „Човешки ресурси“, който решил да не го уволнява. Преди една година изследване сред 200 жени, заемащи отговорни позиции в компании от Силициевата долина, установи, че 60% от анкетираните са получавали нежелани сексуални намеци на работното си място.
Друг фактор, който обяснява масовото напускане на жените е „усещането им, че са блокирани в издигането си в кариерата“, отбелязва Националният център за жените и информационните технологии. В отговор на този проблем Pinterest реши миналата година да увеличи усилията си за наемане на жени на високи постове. „Да имаме няколко жени на ръководни позиции има много по-голямо влияние, отколкото ако имаме много дами на ниски позиции“, отбелязва Кандис Морган, която отговаря за разнообразието и включването в компанията.
През октомври 2013 г. Трейси Чу, инженер в Pinterest, публикува писмо с искане технологичните компании да публикуват данни за състава на служителите си. След като Google реши да публикува статистиката си през май 2014 г., повечето компании в сектора последваха примера й същата година.
Оттогава тези компании постигнаха количествени подобрения, но не и забележителни промени. Докато жените съставляваха 31% от новонаетите служители в Apple през 2014 г., броят им се увеличи до 37% през 2016 г. Тези малки подобрения са свързани с увеличаването на програмите за наемане извън университетите и партньорствата с организации като Girls Who Code и Code2040. Освен това повечето компании създадоха обучения за несъстоятелни пристрастия и стереотипи, които могат да повлияят на решенията при наемането на работа или при повишаването.
Сами по себе си тези обучения не функционират и дори могат да имат ефект на бумеранга. „Десетилетия на изследвания в социалните науки показват една проста истина – не можеш да мобилизираш мениджърите, като ги обвиняваш“, отбелязва Франк Добин, професор по социология в Харвард, който анализира данните на повече от 800 американски компании в продължение на три десетилетия.
От гледна точка на наемането на работа „нека спрем да се основаваме на тези усещания и да започнем да използваме процес с идентични въпроси за всички кандидати“, казва Ихрис Боне, директор на програмата „Жени и държавна политика“ в Harvard Kennedy School.Според Кариса Ромеро от консултантската компания Paradigm, специализирана в разнообразието, която работи с Pinterest, Airbnb и Twitter, трябва да се преосмисли и езикът на обявите за работа. „Думите „блестящ“ или „гений“ обезкуражават жените. По-добре е да се изтъкват качества като способност за научаване и подобрявана не възможностите“, казва Боне.
На последно място „компаниите трябва да си поставят точни цели и да измерват резултатите, за да създадат усещане за отговорност“, казва Кандис Морган от Pinterest. Социалната мрежа е първата компания от Санфранциския залив, която избра този подход, възприет след това от Intel и Twitter.
Той носи плодове, ако е придружен със създаването на позицията „отговорник за разнообразието и включването“ и на „работна група“, която контролира и оценява усилияа в различните отдели. „Компаниите, които създават тези екипи, увеличават присъствието на белите жени и на жените от етнически малцинства с 9 до 30% в идните пет години“, отбелязва Франк Добин.