В годините на разцвета на консултантския бизнес Камийа Кавендиш е анализатор в McKinsey. Тогава, от всички корпоративни бонуси, които е имала през годините, преживява любимия си - един уикенд във Венеция, по време на който всичко е платено от компанията.

„Цялата фирма се изнасяше на Лидо, където пиехме коктейли и получавахме уроци по уиндсърф. Бях твърде младша, за да осъзнавам политиката и интригите, които със сигурност се въртяха над главите ни. Целта за хората на моето ниво беше да изградят у нас лоялност. И проработи. Работехме толкова дълги часове, че едва виждахме приятелите си и се социализирахме главно с колеги“, разказва Кавендиш в есе за Financial Times, където работи днес.

Прескачайки в днешно време, модерните бонуси вече включват електрически велосипеди или безплатни капучино. Но има един, който, по думите на авторката, изглежда доста зловещ: помощ за замразяване на яйцеклетки.

Тенденцията тръгва от Силициевата долина преди около десет години, след като Американското дружество по репродуктивна медицина премахва етикета „експериментална процедура“ от запазването на яйцеклетки. Компании като Google и Facebook започват да разширяват своите пакети от придобивки, предлагайки отпуска за инвитро и отстъпки за процедури по плодовитост, включително замразяване на яйцеклетки. Оттам практиката се пренася на Уолстрийт, а след това и в клонове на технологични, финансови и юридически в Европа - Merck в Швейцария, Amazon в Испания, Centrica във Великобритания и много други.

Компаниите изтъкват различни причини за това. Едната е премахването на табутата около лечението на безплодие. Друга е постигането на цели за разнообразие, в рамките на които уж подкрепят жените, когато все повече от тях се изкачват на високи позиции.

Политиките обикновено се представят като помощ за жените да „имат всичко“: да преследват кариерните си амбиции сега и да създадат семейство по-късно, пише Кавендиш. Лесно е да се види защо работодателите искат да убедят жените да останат на пълен работен ден по-дълго, вместо да рискуват те да преминат на непълно работно време или да бъдат разсеяни от семейни отговорности. По-малко ясно е доколко това е в интерес на самите жени.

Придобивката е толкова популярна, че някои компании вече са под натиск от служителите си да я направят достъпна глобално, особено ако вече я предлагат в Ню Йорк или Сан Франциско. Но не всички са убедени, че работодателите трябва на практика да насърчават жените да отлагат раждането и вместо това да замразяват яйцеклетки.

Според наблюденията на Кавендиш, има млади жени, които приветстват тези оферти и са ги използвали. Харесва им идеята да замразят яйцеклетките си в ранна възраст и да забременеят по-късно. Те са направили своето проучване - знаят, че женските яйцеклетки намаляват по качество и количество с възрастта. Женските бебета се раждат с около 1–2 милиона яйцеклетки; до пубертета нивото им намалява до 300 000–400 000, а овариалният резерв продължава да се свива с времето. Да получиш отстъпка за толкова скъпа технология е сериозен бонус и може да бъде спасителен пояс за хора с медицински проблеми. Но не е ли притеснително, когато някои от тези жени използват израза „спокойствие“, докато уебсайтовете твърдят, че „можеш да запазиш шанса си да имаш дете“, коментира Кавендиш.

Замразяването на яйцеклетки често се описва като „застрахователна полица“. То не е. Една яйцеклетка не е ембрион, а един ембрион не е бебе. Изчерпателни данни за успеваемост няма.

Успеваемостта на замразени яйцеклетки варира широко, но рядко надхвърля 30%, според Британския орган по човешко оплождане и ембриология. Разочарованието може да дойде по различни начини, включително ако не се замразят достатъчно яйцеклетки или ако това стане твърде късно. „Това е рисков бизнес – и не съм сигурна дали работодателите трябва изобщо да бъдат замесени“, пише още авторката.

Четирима канадски изследователи по право, сред които Кейти Хамънд от Университета Торонто Метрополитън, предупреждават, че тези политики може да създадат „морален императив“ да се прибегне до инвазивна технология, и че служителките могат дори да се окажат задлъжнели към работодател, ако договорът предвижда, че трябва да върнат разходите, ако напуснат твърде скоро след замразяването на яйцеклетките. Хамънд подчертава, че бизнесът трябва да е внимателен как комуникира информацията за процедурата и да не третира избирателното замразяване на яйцеклетки като заместител на други институционални придобивки, които насърчават равенство на работното място, като платен родителски отпуск.

Разследване на BBC от 2024 г. установява, че 32 от 78 уебсайта на клиники по плодовитост във Великобритания не са уточнявали ясно какъв е шансът пациентката реално да има бебе. Повечето рекламират успешни нива на размразяване от 80–95%, но не обясняват, че тъй като има много етапи до имплантиране на ембрион, вероятността за бебе е всъщност много по-ниска. Могат да възникнат и допълнителни разходи за съхранение, застраховка и инвитро процедури.

Има много лекари по репродуктивна медицина, които вярват страстно в работата си; и това, което могат да направят, е прекрасно. Но това е много различен вид бонус от абонамент с отстъпка или почивка във Венеция, отбелязва Кавендиш и завършва:

В най-циничния си вид това изглежда просто като още един начин за контрол върху женските тела, представен като привилегия – каквато изобщо не е.