Това са най-уродливите автомобили, но освен това са безопасни
Абсолютно безопасни транспортни средства няма.
ESV (Experimental Safety Vehicle, „експериментални безопасни автомобили“) обикновено са чудовищно грозни. Техният дизайн цели само едно – да спасява животи.
Поради това такива автомобили никога не се произвеждат масово. Решихме да ви запознаем с част от най-уродливите ESV в историята.
Volvo VESC (1972)
Първият от знаменитите „безопасни автомобили“ на Volvo. Много елементи, вложени в него, впоследствие са използвани в серийния модел 240. В частност, автомобилът
е разделен на зони на деформация – те са изобретение на Mercedes-Benz от 50-те години на 20 в.
Возилото разполага с камера за задно виждане, много странични обезопасителни възглавници, автоматични колани и др.
Toyota ESV (1973)
Това сякаш е една от най-уродливите коли в историята на Toyota. Създадени са 100 протитипа от различен тип.
Тази конкретна кола е последното произведение. Разполага с обезопасителни възглавници, усилени бъмпери, зони на деформация. Като цяло возилото разполага с всички свойства на обикновения съвременен автомобил. Но тогава... то е било хит.
Austin-Morris 1300 SRV5 (1974)
Безопасен автомобил, разработен от компанията Austin през 1974 г., на базата на серийния модел 1300. Това е петият и последен модел от серията BLMC SSV, която корпорацията British Leyland разработвала още от 1972 г.
От серийните коли този прототип се отличава на първо място по капака, който е предназначен да „лови пешеходци“. В случай на удар пешеходецът няма да попадне под гумите, а ще се претърколи по капака, което увеличава шанса за оцеляване.
Pininfarina Nido (2004)
Това е един съвременен „безопасен автомобил“, който се отличава, извън своите технически качества, с нормален дизайн.
Nido е разработка, призвана да покаже, че дори малолитражка може да бъде безопасна. При удар разработчиците са направили така, че колата да се претърколи като топка, а ако пътниците са с колани, те ще бъдат в безопасност.
Тази мъничка кола е използвана като принцип за кокпит за болид във Формула 1.
Nido е носител на няколко награди за дизайн. Те доказват, че красотата и безопасността са съвместими.
Mercedes-Benz ESF 2009 (2009)
И още един съвременен ESV — това е най-удачната концепция за возило в цялата история. Разполага с механизъм, който намалява силата на удара. Той сработва 200 мс преди самия удар и се регулира от датчици.
Във вътрешността на автомобила има не просто обезопасителни възглавници. Дори седалките се прибират към центъра на салона в момента на аварията. Така се понижава вероятността от контакт на пътниците с вратите.
Това е първият ESV-концепт на Mercedes-Benz за 35 години. Предшественикът му ESF 24 датира от 1974 г.