Корпорации преосмислят участието си в бизнес реклама на Турция
Няколко големи международни компании може и да не участват в официалната кампания за промотиране на Турция като бизнес дестинация.
Швейцарската Nestle показва индикации, че може да се отдръпне от международната инициатива, която ще бъде водена от турския министър на икономиката с цел възстановяване на доверието на инвеститорите към Турция.
„Нашето участие в кампанията понастоящем е стопирано и ще обмислим следващите си стъпки в близко бъдеще.”, посочват от Nestle пред Financial Times, цитирани от CNBC.
На подобна вълна е и швейцарската фармацевтична група Novartis. Главният изпълнителен директор на компанията Джо Хименез каза през седмицата пред журналисти, че времето, избрано за провеждане на кампанията, е „вероятно неуместно”.
Базираната в Базел Novartis посочва, че продължава да е част от планираната кампания, но ще следи събитията отблизо.
Иницитивата включва 17 международни компании, които ще бъдат водени от икономическия министър Нихат Зейбекчи, по време на роудшоу във Великобритания и други страни.
Инвестиционната кампания идва, след като през миналата година Турция бе разтресена от терористични атаки, които забавиха растежа на икономиката на страната до 2.9% през 2016 г. спрямо 6.5% година по-рано.
Nestle оперира в Турция от повече от век, като има 3 800 служители в страната. От своя страна, Novartis е в страната от 60 години, като дава работа на 2 300 души.
Кампанията за промотиране на инвестиционната среда в Турция включва постери и клипове, обикновено с половин минута дължина, на локални представители на международни корпорации, които описват своята дълга история в страната и канят други инвеститори с думите: „Ела в Турция и открий своята собствена история”.
Например, представител на Samsung говори колко сигурен се чувства в Турция. Служители на Nestle пък обясняват как приемат страната като роден дом.
Организаторите на кампанията посочват, че наскоро са искали потвърждение за участие в инициативата от страна на компаниите в нея и че „повечето от брандовете вече са потвърдили” анганжимента си.
Въпреки това, някои от компаниите изразяват резерви относно участието в кампанията, тъй като могат да понесат удар по репутацията си поради несигурността в турската политика и отношението на страната с Европейския съюз.
Парламентарната асамблея на Съвета на Европа гласува през седмицата рестартиране на мониторинга, наблюдаващ спазването на правата на човека в Турция. Наблюдението се активира отново, след като за последно бе прекратено през 2004 г., като част от пътя на Турция към членство в ЕС.
Автомобилната компания Ford посочва, че когато се е съгласила през миналата есен да подкрепи турската кампания, „единственото ни намерение бе да промотираме икономическо развитие и нашата горда бизнес асоциация , която е в Турция повече от 90 години. Не беше наше намерението тази реклама да се интерпретира като нещо друго”.
От британската Vodafone казват, че не са променили позицията си относно Турция, но все пак добавят: „Коментарът ни в рекламната кампания е фокусиран върху турската икономика и нашата дългосрочна ангажираност да подкрепяме клиентите, служителите и бизнес партньорите си. Не изразяваме мнения по политически въпроси”.
General Electric, която има 2000 служители, работещи в 8 съоръжения в страната, подкрепя инициативата, без да прави квалификации: „Подкрепяме тази кампания”, посочват от компанията.
Японският автомобилен производител Toyota също дава кратък и ясен отговор: „Продължаваме с нашия бизнес в Турция, прицелени в устойчивия растеж”.