Хърватия може да изпадне в рецесия заради фалита на една компания
Може ли краят на една верига супермаркети да доведе до рецесия в дадена страна? Изглежда невероятно, но точно с такъв проблем се сблъсква Хърватия, съобщава ВВС.
Най-голямата компания в страната - Агрокор, която притежава супермаркетите, е на ръба на колапса и ако рухне, последиците ще се усетят и в други балкански страни.
Когато големи национални вериги са рухвали в други държави, като BHS и Woolworths във Великобритания, последиците за работните места и за по-малките вериги за ужасни.
Но в Хърватия има само 4 млн. души, от които 60 000 работят за Агрокор. Ако тази компания фалира, последиците няма да се ограничат само до близо 1000-а супермаркета в страната. „Рухването на Агрокор може да причини рецесия“, казва хърватският министър на икономиката Мартина Далич.
„Нейната основна компания Конзум има 2500 доставчика, в които са заети над 150 000 души. Има риск за системата, ако Агрокор бъде заплашена от банкрут“, допълва тя.
Компанията има значителни интереси в Словения, Босна, Сърбия и Черна гора. Заплахата от колапса тревожи правителствата им толкова много, че те проведоха среща на върха на ниво министри във връзка с кризата.
Проблемът е, че дългът на компанията надхвърля 6 милиарда евро. Той до голяма степен е последица от опитите й да се превърне в доминираща верига в региона. Тя взе заеми, за да финансира закупуването на словенския си конкурент Меркатор през 2014 г., но сега не може да ги върне.
Правителството назначи екип по преструктурирането, който да поеме контрол върху бизнеса и да спаси каквото може. Това изглежда като класически случай, в който корпоративните цели изпреварват финансовата реалност.
Далич обаче проявява разбиране към амбициите на Агрокор. „Трябва ли размерът на дадена компания да бъде свързан с размера на икономиката? Това би означавало хърватските компании да бъдат обречени да останат малки. А ако останат малки, те явно няма да бъдат достатъчно конкурентни“, казва тя.
В центъра на кризата е най-богатият човек в Хърватия Ивица Тодорич. Според легендите за него пътят му от скромен цветар до магнат, обитаващ замък, е свързан с усилена самотна работа. Той обаче създал правилните политически връзки и натрупал значително състояние, като се сдобил с бизнес, който преди това бил притежание на държавата.
Преди кризата Тодорич притежаваше почти цялата Агрокор и назначаваше членове на семейството си на ключови мениджърски позиции. Но когато облаците над компанията започнаха да се сгъстяват, той предостави контрола на хърватското правителство.
Ненад Закосек, преподавател по политология в Загребския университет, смята, че магнатът е бил забавен твърде много от политическите си съюзници с бедствени последици. „Той се радваше на много конкретни привилегии и специални сделки, включващи например използването на земя и вода“, казва Закосек.
Конзум продължава да работи. Но има признаци, че кризата се задълбочава, а клиентите обръщат поглед към конкурентни супермаркети. Хърватски вестник съобщи, че продажбите са намалели с над 10% в годината до април.
Това е лоша новина за десетките хиляди служители, притеснени за бъдещето си, при това не само в Хърватия. Словения, Босна и Сърбия също имат голям брой служители на Агрокор. Всички те се надяват, че Агрокор наистина е твърде голяма, за да фалира.