СиБанк: Засилва се ролята на гаранционните инструменти
Пазарът на фирменото кредитиране се развива с доста умерени темпове и нашите прогнози са те да останат такива, защото това са и прогнозите за развитие на икономиката като цяло, заяви Дияна Димитрова-Каменова, директор дирекция Корпоративно банкиране в СиБанк, по време на панел Банки от финансовия и икономически форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.
Не очакваме свръхбум в инвестиционната активност. Една тенденция, която все по-често ще се случва във връзка с очакванията за повишаване на лихвените нива, клиентите все повече се ориентират към решения за фиксиране на лихвените проценти, особено при дългосрочното инвестиционно финансиране. Това ще се случва все повече в следващата една година.
Друга тенденция във фирменото кредитиране, която е започнала и ще расте, е използването на гаранционни инструменти. Това е политика на ЕС и докато преди години основният инструмент за стимулиране на конкурентно способен бизнес бяха директните субсидии, сега все повече намалява тяхната роля и все повече се засилва ролята на гаранционните инструменти.
Тяхната роля е в обезпечаване на кредита. Ползвайки гаранционен инструмент, дадена фирма на практика може да получи кредит с двойно по-малко обезпечение на по-ниска цена. Цената отново се обуславя от това, че рискът по самия кредит става по-нисък.
Ролята на банките е да осигурим достъпа до тези гаранционни инструменти на компаниите, които могат да ги ползват само чрез банките. Когато една банката има подписано рамково споразумение с някоя от структурите на ЕС, то може да стигне и до крайния потребител.
Нещо друго, което можем да очакваме при фирменото кредитиране и което в момента е в много начална фаза и повече се използва в ритейл банкирането, е използването на големите масиви от данни. Това е един неизползван ресурс на банките. Въпросът е колко бързо ще се научат да използват огромния си ресурс от неизползвана информация.
В момента банките са доста в началото на този процес. За разлика от FinTech компаниите и други платформи, банките тепърва ще се учат. Това е скритият потенциал.
Друга тенденция е PSD-то (Директивата за платежни услуги). Тя също ще засегне фирменото банкиране. Това няма да стане веднага. В началото на 2018 г. тепърва влиза тази регулация и това постепенно ще се отрази на пазара.
Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.
Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.
Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.