Корабен магнат надушва край на срива при петрола
Корабният магнат Джон Фредриксен се опитва да купи още петролни танкери, въпреки прекалено многото кораби на пазара, сложното преструктуриране на петролната компания, която той ръководи и два неуспешни опита за придобиване на конкуренти компании за танкери.
Милиардерът, който е сериозен играч в добива на петрол в открити води и в отглеждането на сьомга, казва, че работи по 17 часа на ден в опит да увеличи флотата си от най-големия клас танкери, известни в индустрията като VLCC.
“Преди бяхме най-големият притежател на танкери VLCC, но сега сме номер 4,” казва Фредриксен в рядко интервю за WSJ, след като компанията му Frontline Ltd. бе изпреварена от конкуренти.
“Искам да инвестирам над 2 млрд. долара в придобивания,” казва Фредриксен, отбелязвайки, че най-вече се опитва да купи директно компании, а не само танкери от конкурентни компании.
Свръхпредлагането на евтин петрол и прекалено многото танкери, които преследват прекалено малко товари, засегна добива и транспортирането на петрол. Фредериксен прогнозира, че корабните компании ще бракуват три пъти повече танкери през тази година, в сравнение с миналата.
“Около 150 VLCC танкери, или около 20% от наличния флот в световен мащаб, ще бъдат бракувани в следващите две години,” казва 73-годишният Фрдериксен, известен в индустрията като „Големият Джон“. “За да имаш думата на пазара, трябва да разполагаш с кораби, затова постоянно търся танкери за закупуване .”
Цената на петгодишен VLCC танкер е паднала със 17%, до около 58 млн. долара през последната година. На фона на този спад, Frontline се опита да осъществи враждебно придобиване на стойност 765 млн. долара на норвежката DHT Holdings Inc. по-рано през годината.
DHT успя да отблъсне атаката, което накара Фредериксен да се откаже и да насочи поглед към листваната в САЩ Gener8 Maritime Inc. Сделката щеше да създаде най-големия флот от танкери в света, ако се бе осъществила. Преговорите с Gener8 обаче са се провалили на два пъти, според запознат източник.
Главният изпълнителен директор на Frontline Робърт Макалауд обяви в понеделник, че компанията все още търси други компании за придобиване, но в момента няма нищо конкретно. “Смятаме, че пазарът ще предложи добри възможности в бъдеще и нашата стратегия е да продължим да увеличаваме флота си,” заяви Маклауд.
Въпреки известната консолидация, корабният транспорт остава силно фрагментирана индустрия, която има проблеми със свръхкапацитета и продължителните ценови войни.
Десетки компании, които транспортират контейнери, петрол и суровини, като желязна руда и зърно, обявиха фалит в последните три години. Други пък натрупаха големи загуби, тъй като цените на превозите се движат доста под равновесните нива.
“Пазарът на танкери е под натиск, затова неговите опити да направи Frontline дори още по-голяма изглеждат странни,” казва Майк Сапунцоглу, директор в базираната в Атина компания за управление и финансиране на кораби Flagship Navigation Ltd. “Пазарът обаче в крайна сметка ще се възстанови, а Фредриксен е известен със способността да надушва правилното време.”
Според Фредирксе щатските хеджфондове и китайските държавни корабни компании са отговорни за срива на световния корабен пазар в последните няколко години. Щатски инвеститори са вложили 30 млрд. долара са в корабните превози в периода 2009 - 2015 г., с което свръхкапацитетът, предлаган на пазара, се е задълбочил.
Фредриксен, който е син на норвежки заварчик в корабостроителница, се мести в Бейрут, за да търгува с петрол, без да е завършил училище. По-късно той доставя гориво на военновъздушните сили на САЩ по време на войната във Виетнам.
Неговите танкери пък изнасят петрол от Иран по време на войната на страната с Ирак през 80-те години на миналия век.
През 1996 г. той се отказа от норвежкото си гражданство и стана гражданин на Кипър. Той също така има офиси в Сингапур и на Бермудските острови, където данъците са значително по-ниски, отколкото в родната му Норвегия.
Корабният магнат е казвал, че империята му ще премине в ръцете на неговите дъщери близначки Катрине и Сесилие, които се нагърбват с все повече работа в компанията.
Освен Frontline, Фредриксен контролира още транспортната компания Golden Ocean Group, компанията за продажба на плавателни съдове Ship Finance International Ltd, Seadrill, както и най-големия производител на атлантическа сьомга в света Marine Harvest AS A. Състоянието му се оценява на 9 млрд. долара, според Forbes.
Фредриксен притежава 24% от Seadrill Management Ltd и заема поста председател в компанията. Seadrill, която разполага с 49 нефтени платформи и в момента строи още 13, трябва да преструктурира 10 млрд. свои задължения, като крайният срок за това е 31 юли.
Търсенето на платформите на компанията намаля значително, след като шистовият петрол наводни пазара. През май компанията обяви, че е постигнала напредък със своите банки по отношение на план за преструктуриране, който вероятно ще наложи подаване на молба за съдебна защита от кредитори в САЩ или Великобритания.