Нискотарифна авиокомпания от Колумбия възобнови призивите си да инсталира „стоящи седалки“ в самолетите си, за да намали още повече разходите си за летене, съобщава Daily Telegraph.

VivaColombia е поредната нискобюджетна авиокомпания, която проявява интерес към т. нар. вертикални седалки, наподобяващи столове без облегалка, като тези в баровете. Това би позволило на авиокомпанията да побере повече пътници в самолетите си.

„Има хора, които проучват възможности да летят в изправено положение. Много се интересуваме от всичко, което прави летенето по-евтино“, каза основателят и генерален директор на VivaColombia Уилям Шоу.

Колумбийската авиокомпания не е първата, която обмисля полети в изправено положение. През 2010 г. генералният директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри също прояви подобен интерес и дори изрази съмнение дали са необходими предпазни колани.

Самолетът е „просто л****н автобус с крила. Ако се стигне до катастрофа, да пази Бог, предпазният колан няма да ви спаси. Нямате нужда от колан в лондонското метро. Нямате нужда от предпазен колан във влакове, които се движат със 120 км/ч и ако катастрофират, всички умирате...“, каза тогава О’Лиъри.

Агенцията по гражданска авиация (CAA) не е съгласна с О’Лиъри. Според нея предпазните колани са много важни за безопасността на пътниците и трябва да се преодолеят много препятствия, преди авиопревозвачите да могат да пуснат полети със стоящи седалки.

„Първо авиокомпанията ще трябва да поиска от производителя на самолета да ги приспособи към него, след това производителят ще трябва да получи одобрението на седалките“, каза Ричард Тейлър, говорител на CAA. „Ако това не е 100% безопасно, няма да е изпълнимо“, категоричен е той.

Вертикалните седалки, или „бар столове с предпазни колани“, както ги нарече Ryanair, първоначално бяха предложени от Airbus през 2003 г. Оттогава идеята бе развита от италианската компания Aviointeriors, според която седалките й SkyRider можели да намалят пространството в самолета с 25%.

До момента вертикалните седалки не са одобрени от регулаторите. Битката за полети в изправено положение продължава.