Какво говори за Китай голямото пазаруване в Деня на необвързаните
Още помня израстването си в комунистически Китай през 70-те години на миналия век, когато майка ми и съседите използваха купоните си, за да купуват месо в държавен магазин. Те мислеха малко за пазаруването, защото нямаше кой знае какво за купуване.
Хората просто вземаха каквото има в магазина, пише кореспондентът на ВВС в Тайван Синди Сюи, която много години е живяла и работила в Китай.
Дори през 80-те години на миналия век пазаруването в Пекин беше малко по-добре. По онова време то беше необходимост, за да се снабдите с необходимите ви продукти, а не голямото пръскане на пари, в което се превърна с набирането на популярност на Деня на необвързаните.
Денят, чието девето издание беше тази година, официално се нарича 11.11 Глобален фестивал на пазаруването. 11.11 се отнася за 11 ноември, когато се провежда. Двете числа бяха избрани като символ на желанието на необвързаните хора да имат връзка, тъй като двете числа 11 едно до друго изглеждат като две двойки.
Първоначално това е некомерсиален фестивал, създаден от студенти, които нямали приятелка. Те избрали ден, в който да се събират, за да празнуват ергенството си.
Но китайският гигант за електронна търговия Alibaba се възползва от него и го превърна в най-големия ден за онлайн пазаруване в света. Alibaba казва, че над един милион магазини в цял свят са участвали в голямото пазаруване тази година, включително американският универсален магазин Macy's.
Компанията съобщи, че продажбите тази година са възлизали на 25.3 млрд. долара - със 7.5 млрд. долара повече, отколкото през 2016 г. Едва по средата на тазгодишния Ден на необвързаните продажбите вече бяха надхвърлили общия обем от миналата година.
Докато осмислям тези цифри, умът ми се връща към образите от детството, когато всички носеха едни и същи ризи с копчета и еластични панталони, издути на колената, т. нар. костюми Мао. Имахме късмет, ако получавахме комплект нови дрехи веднъж в годината, пише Сюи.
That's a wrap! Hope everyone had an incredible 11.11! Keep checking back on https://t.co/F156L8PGvd for everything post-#Double11. pic.twitter.com/KZdlvs8tM5
— Alibaba Group (@AlibabaGroup) 11 ноември 2017 г.
Роднини и приятели ми показаха колко популярен е станал Денят на необвързаните. Един от братовчедите ми купи домакински уреди за следващите шест месеца само за един ден.
Приятел похарчи цели 500 долара. Някои хора харчат дори повече. Даже чичо ми, който е на около 70 години, се включи в масовото пазаруване тази година, като си купи бельо и чорапи онлайн.
Как се случи тази драматична промяна в Китай?
Отдавам я на силното любопитство на китайците и желанието им да пробват нови неща, посочва Сюи. В крайна сметка, те нямаха голям избор в предишните десетилетия. Но промяната се дължи и на любовта им към изгодните сделки.
Отстъпките могат да достигнат до 30% и повече, но има ограничена наличност на най-изгодните продукти, така че купувачите остават на компютрите си и след полунощ, за да се борят за добри сделки.
Клиентите могат да използват приложения, за да пробват виртуално дрехи, преди да ги купят. Преди Деня на необвързаните бяха организирани много събития, включително четиричасово модно ревю.
Зрителите можеха незабавно да купят онлайн дрехите, носени от манекените, чрез мобилните си телефони. Местните магазини могат да доставят стоките до вратата.
Но какво се случи с традиционните китайски ценности, с които израснах – пестеливост, скромност и задоволяване с каквото имаш?
Те са загърбени, поне от някои градски жители от заможната и все по-прахосническа средна класа. Някои хора станаха толкова свързани с материализма, че се превърнаха в роби на кредитните си карти с огромни дългове.
Денят на необвързаните е сигнал за пробуждане към останалия свят - особено компаниите, които искат да продават на китайците. Те трябва да правят нещата по китайския начин, ако искат да ги спечелят. Китай вече не просто следва, а ръководи света в електронната търговия и ангажимента на потребителите.
Когато настъпи полунощ и най-голямото онлайн пазаруване в света приключи, удивителните цифри за продажбите на сайта на Alibaba бяха знак за това колко много се е променил Китай.