Какво прави през телефона си българинът всеки ден?
Свързаност безспорно ще бъде технологичното понятие на 2018 г. Световните лидери в областта вече говорят за ново поколение мрежи за пренос на данни – 5G.
А очакванията са, че качествено ще се промени начинът, по който комуникираме с най-различни безжични свързани устройства – у дома, на работното място, в колата и в градовете, където живеем. Това ще наложи нуждата от все по-високо качество на мобилната интернет връзка, както и на широколентовия достъп до дома.
Вече са ясни и новите устройства и технологии, които потребителите ще могат да тестват в най-близко бъдеще. Месец преди Световния мобилен конгрес в Барселона, тенденциите бяха представени в Лас Вегас - на световното изложение на Асоциацията на потребителските технологии.
Сред тях се отличават: домашни роботи, които да ни забавляват и реално да си играят с нас; виртуални асистенти като тези на Google и Alexa, които поемат все повече от функциите на лични асистенти; приложения за здраве, които надскачат фитнес апликациите с учудващи способности като това на Testdrop, което тества качеството на питейната вода на базата на електрическото поле около нея.
При телефоните тенденциите са: голям всеобхватен екран, необичайно ярки цветове и една от най-горещите тенденции на 2017 г., която ще се доразвива и през 2018 г. - фокус върху сигурността с вградени в дисплея различни типове скенери за разпознаване на собственика на телефона.
Къде сме ние?
Българите следват тенденциите бавно, но последователно, според маркетинговите проучвания на агенция Галъп Интернешънъл, инициирани от VIVACOM*. Потребителите на мобилни услуги все по-рядко използват телефоните си само за обаждания.
Доказателство за това е плавното увеличение на дела на мобилния интернет, както в плановете за гласови услуги, така и в самостоятелните пакети за тази услуга. В рамките на една година потребителите, използващи телефона само за разговори, са намалели от близо 60% до 51%.
Ако все още всеки втори в България ползва само гласови услуги от телефона, то вече близо 10 процента от потребителите ползват карти с включена услуга само мобилен интернет и боравят единствено с интернет връзката на мобилното си устройство - за една година ползвателите на сим карти само с интернет достъп са се увеличили с два 2 процента.
Тенденцията за ползване на мобилен интернет е плавна и стабилна и се очаква да бъде затвърдена през настоящата 2018 година, смятат специалистите от VIVACOM.
В ежедневието на българите sms-ите безвъзвратно изгубиха позиция за сметка на мобилните приложения, като viber, what’s up и skype – едва 3% все още пращат sms всеки ден, докато близо една трета от потребителите - 28% - влизат ежедневно в мобилни приложения за комуникация, като Viber, WatsApp или Facebook messenger.
Гласовата поща и mms-ите също отпаднаха като навик и вече се приближават до нулата на потребление - едва 2% ползват гласова поща ежедневно и едва 1% процент от хората прибягват всеки ден до имиджови съобщения.
Навиците ни се променят и по отношение ползването на интернет през телефона – макар и с малка разлика, пристрастените към социалните мрежи, които поне веднъж дневно посещават през мобилния си телефон Facebook, Twitter или LinkedIn, вече са повече от хората, всекидневно прибягващи до интернет търсачките - 36% срещу 33%.
Въпреки големите възможности на 4G технологията, обаче, гледането на видео и телевизия през мобилна мрежа все още не ни е навик – засега само 2 процента от българите се възползват от удобството да гледат телевизия на телефона си всеки ден.
Прогнозите на експертите от VIVACOM обаче са за покачване на тези проценти в следващите 2 години, както и за разширяване на търсенето на висококачествена интернет връзка до дома, заради трайната тенденция към увеличение на потреблението на интерактивна телевизия вкъщи.
Най-използваното мобилно приложение от потребителите на мобилен интернет у нас е Facebook, следвано от Viber. През изминалата година, обаче, социалната мрежа отстъпва позиции на собственото си приложение Facebook Messenger, което от края на 2016 до средата на 2017 увеличава дела си от 15 на 25%, а Facebook губи българската мобилна аудитория с 13% за по-малко от година.
Научаваме се и все по-често да пазаруваме в крачка. Близо една четвърт от българските потребители на мобилен интернет вече пазаруват онлайн през телефона си. Само преди повече от година – в края на 2016-та, те са били само 15 %.
Така, макар и бавно, и българите се подготвят за 2020-та – емблематичната година за постигането на един умен свят, в който всяко устройство, всяко превозно средство и всеки човек ще са свързани един с друг.
* Данните са от регулярни проучвания на Галъп Интернешънъл с национално представителна извадка за населението на възраст 15 и повече години по поръчка на VIVACOM с период на провеждане юли 2016 до юли 2017 година.