Франция навлиза в световната битка за създаването на летателни апарати за пренос на гигантски товари.

Френската компания Flying Whales планира да разработи 150-метров дирижабъл, проектиран така, че да повдига големи дървени трупи директно от сърцевината на горите, предава Bloomberg.

По подобни проекти работят и редица други компании, сред които и американският гигант Lockheed Martin Corp.

Това, което прави проектът на френската компания по-различен, е идеята дирижабълът да може да вдига огромни товари с тежест до 60 тона без да се налага да каца на земята, за да поеме товарите.

Flying Whales вече е осигурила финансиране на проекта в размер на 200 млн. евро. Паралелно с това планира да предприеме първично предлагане на акции (IPO) през 2021 година, когато се очаква и прототипът за направи своя първи полет.

„Има доста проекти за дирижабли през годините, както и много провали”, коментира основателят и изпълнителен директор на Flying Whales Себастиен Бугон. „Имаме солидна база. Пазарът на дървесина оправдава нашата инвестиция, като перспективата пред нас е нискорискова”, добавя той.

Super-Jumbo

Дирижабълът на Flying Whales ще бъде два пъти по-дълъг от самолет Boeing Co. 747. По проект е предвидено да бъде изработен от твърда конструкция, снабдена с отделни джобове, пълни с хелий, което технически го превръща по-скоро във въздушен кораб, отколкото в дирижабъл, който разчита единствено на налягането на газа.

Летящата машина ще бъде захранвана от малки дизелови или електрически двигатели, които трябва да бъдат с нисък разход.

Себастиен Бугон изчислява, че възможните продажби могат да достигнат сумата от 5 млрд. евро за 10 години чрез реализирането на 150 такива дирижабли, изградени в заводи във Франция и Китай.

Освен в дърводобива, подобен летателен апарат може да се използва за транспортирането на големи индустриални елементи. По този повод железопътната компания Alstrom SA и петролната Technip SA също са проявили интерес към проекта, посочва Бугон.

Сред инвеститорите в проекта са държавният фонд Bpifrance, който вложи 25 млн. евро в начинанието през този месец, и AVIC - китайският производител на самолети и хеликоптери.

Френската горска служба ONF и управляващите на региона Нова Аквитания също подкрепят проекта.

Проектите на конкуренцията

Подобни опити за създаването на голям транспортен кораб са правени и преди, като най-запомнящия се е този на компанията Cargolifter AG, който се провали през 2002 година.

Тогава компанията имаше проект за създаването на самолет, които да пренася товари до 160 тона.

Проектът така и не се реализира, оставяйки след себе си огромен хангар, който в наши дни се използва за увеселителен парк.

LMH-1, компанията собственост на Lockheed Martin, също има опит с подобни проекти. Компанията спечели проект за изграждането на 12 товарни самолета на стойност 480 млн. долара през 2016 година.

Проектът представлява дирижабъл, способен да пренася до 20 метрични тона товар, който също може да се приземява без помощ от земята, подобно на проекта на Flying Whales.

Моделите на LHM-1 и компанията Northrop Grumman Corp, който сега се разработва от британската фирма Hybrid Air Vehicles Ltd., произлизат от провален проект за създаване на военен дирижабъл за наблюдение в Афганистан.