На London City Airport няма контролни кули. Всъщност, хората, които отговарят за поддържането на въздушното му пространство, се намират на 128 км.

Летището е първото в Обединеното кралство, което въвежда новаторски дистанционен център за дигитален контрол на въздушното движение (ATC). До 2020 г. летището планира да управлява своите ATC услуги изцяло с поредица от камери и център за дистанционно управление.

Дружество, специализирано в контрола на въздушното движение (и водещо развитие на новите ATC центрове), наречено NATS, настоява, че отдалечените от летищата контролни кули са бъдещето.

"Това може да отнеме известно вълнение от летището, но не е по-различно от традиционното", казва за Telegraph Стив Андерсън, шеф на звеното за трансформация на летища в NATS.

Цифровите контролни центрове вече функционират на три летища в Швеция. Първият отваря на регионалното летище Örnsköldsvik през април 2015 г., а NATS планира да разшири и отвори подобни центрове и в Будапеща и Сингапур.

Докато цифровите кули за контрол на въздушното движение се обявяват за иновативни и рентабилни, перспективата може да изглежда ужасяваща за някои. В края на краищата, как може хора, разположени на 128 км, да реагират при извънредна ситуация?

От NATS настояват, че техниката никога не се проваля, тя е тествана от експерти по киберсигурност и се смята за защитена от хакери.

В допълнение към сигурността, от компанията вярват, че цифровата, отдалечена кула за контрол на въздушното движение е "значително по-рентабилна за изграждане", като едновременно с това освобождава място на летището, посочва T+L.

Отдалечените центрове изглеждат измамно прости - бюро с два стола, обърнати към 14 панела с извити HD екрани. Тези екрани предоставят 360-градусова панорама на въздушното пространство около летището.

Според NATS екраните в отдалечения център са като човешкото око, само че по-добри. През нощта операторите дори могат да виждат звездите в небето от екрана си. На всяка станция администраторите на полети имат достъп до компютри, радари и радиостанции, за да комуникират с пилоти, техните колеги и персонала на летището.

NATS посочва още, че кулите могат да бъдат разположени навсякъде по света, а въздушното пространство може ефективно да се управлява отдалечено.

"Няма съмнение, че това е бъдещето, а дните на контролните кули, които са архитектурни шедьоври, ще бъдат записани в историята," каза NATS в публикация в блога на своя уебсайт.