Инвестиционният фонд, който промени технологичната индустрия
Ако преди две години бяхте попитали експертите от технологичния свят кои са най-влиятелните личности в бранша, вероятно щяха да изброят хора като Джеф Безос, Джак Ма и Марк Закърбърг. Днес обаче има още един претендент за тази титла - основателят на SoftBank Масайоши Сон, пише The Economist.
Японският телеком създаде огромен инвестиционен фонд, който притежава дялове в някои от най-перспективните стартъп компании в света. Vision Fund се появи на бял свят в резултат на изненадваща сделка между Масайоши Сон и престолонаследника на Саудитска Арабия Мохамед бин Салман, сключена през 2016 година. Саудитският принц връчи на японския милиардер 45 милиарда долара като част от опита си да диверсифицира икономиката на кралството, фокусирана основно върху петролната индустрия.
Този свеж прилив на средства обаче привлече и други инвеститори, като суверенния фонд на Абу Даби и инвестиционното поделение на Apple. Като се добави и собственият капитал на SoftBank във Vision Fund, възлизащ на 28 милиарда долара, ресурсът на фонда набъбва до внушителните 100 милиарда долара. Това надвишава общите инвестиции на всички фондове за рисков капитал по света, които през 2016 година достигнаха общо 64 милиарда долара.
Размерът обаче не винаги гарантира успехи. Историята е доказвала това многократно и по тази причина не липсват и скептици за бъдещето на Vision Fund. Дългогодишният позитивен тренд на капиталовите пазари "наду" оценките на технологичните компании до рекордни стойности. Масайоши Сон взима лично по-голямата част от инвестиционните решения, а неговото твърдо убеждение, че изкуственият интелект рано или късно ще надмине човешките възможности кара много от неговите колеги и партньори да го определят като ексцентрик. Други обаче предпочитат думата "визионер".
Така или иначе, парите излизат от Vision Fund почти със същата скорост, с която влизат. Фондът вече инвестира 30 милиарда долара в различни проекти - почти колкото 33-те милиарда на всички американски рискови фондове през 2017 година взети заедно. И тъй като половината от тези средства представляват заемен капитал, фондът трябва да плаща и лихвените си разходи. Тази комбинация от гигантски мащаби, големи амбиции и гарантирани плащания за част от инвеститорите може да приключи с финансова катастрофа. Има вероятност съдбата на Vision Fund да маркира пика на образуващия се нов технологичен балон, пише The Economist.
Но дори проектът да приключи с финансов провал, той вече успя да остави траен отпечатък върху начина, по който функционира технологичната индустрия. На първо място концентрацията на толкова мащабни инвестиции има шанса да оформи индустриите на бъдещето. Г-н Сон влага пари в редица иновативни технологии от роботиката до "интернета на нещата". През следващите пет години фондът планира да има участие в между 70 и 100 компании "еднорози" - частни стартъпи с оценки от по над 1 милиард долара. Обикновено фондът осигурява на предприемачите по-голямо финасиране, отколкото са поискали, но с условието, че парите могат бързо да отидат при конкуренцията, ако компаниите не се справят с поставените цели. Този допълнителен финансов ресурс дава възможности за бърза експанзия, а залозите на Масайоши Сон променят цели индустрии, дори да не успеят да генерират печалба за самия него.
Вторият дългосрочен отпечатък на Vision Fund касае инвестиционната общност. За да се състезават с огромния му ресурс, останалите инвеститори също трябва да натрупат „огнева мощ“. Sequoia Capital, едно от най-известните имена в Силициевата долина, обяви планове за създаването на най-големия си инвестиционен фонд до този момент. SoftBank успява да осигури свеж финансов ресурс на места, където досега той беше дефицитен – Индия, Югоизточна Азия и някои европейски държави. Сега, вместо да чакат предприемачите да дойдат в Калифорния, за да поискат финансиране, инвеститорите трябва сами да ги търсят по цялото земно кълбо. Иначе ще бъдат изпреварени.
Третият ефект, който г-н Сон оказва върху технологичната индустрия, се крие в безпрецедентното географско покритие на неговата империя. Самият той твърди, че иска да създаде „виртуална Силициева долина“ в рамките на SoftBank – платформа, в която стартъпите ще могат да разменят контакти и съвети помежду си, да търгуват със стоки и услуги и дори да участват в съвместни проекти. Концепцията за сътрудничеството вече се прилага от компаниите за споделени пътувания в портфейла на Vision Fund. Фондът ги насърчава да не харчат огромни средства, за да се конкурират помежду си. Типичен пример за това беше решението на Uber да продаде бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab по-рано тази година.
Факт е, че моделът на SoftBank променя статуквото, но дали това е добре за иновациите и потребителите? Със сигурност проектът на Масайоши Сон разклати уютния дом на технологичните гиганти в Калифорния и съживи конкуренцията между тях. Защото предприемачите, които имат нужда от капитал, вече могат да погледнат и в друга посока, освен към Facebook, Google и Amazon. Тлъстите чекове на Vision Fund дори позволяват на някои стартъпи да се изправят като конкуренти на същите тези гиганти.
Много е веоятно фондът на SoftBank да изиграе същата роля и в Китай, където половината от т. нар. „компании-еднорози“ са подкрепени от голямата четворка - Baidu, Alibaba, Tencent или JD.com.
Не липсват обаче и рискове, които далеч не се изчерпват с опасността от финансови загуби. Огромният размер на Vision Fund може да повиши цената на „входния билет“ за всички стартъп компании. Прохождащите предприемачи често харчат голяма част от получените средства за маркетинг и реклама, а това поставя под натиск всички останали играчи в сектора – те трябва да направят същите разходи, за да успеят да запазят клиентите си.
Проекти, които получават по няколкостотин милиона наведнъж, получават много сериозно рамо за скоростно издигане. Всичко това създава предпоставки за изкривяване на конкуренцията, особено в по-дългосрочен план.
Окончателната оценка за това как Vision Fund ще повлияе на технологичната индустрия едва ли може да се направи в скоро време. Но със сигурност съдбата на много стартиращи компании и продуктите, между които потребителите ще трябва да избират в бъдеще, ще зависят от залозите, които Масайоши Сон прави днес.