Кои са най-скъпите брандове в света?
За първи път две китайски компании попаднаха в топ 10 на най-скъпите брандове в света.
Това са небезизвестните Alibaba и Tencent, които се подредиха редом до гиганти, като Apple и Google, сочи подреждането BrandZ, цитирано от CNN.
Номер девет в подреждането е Alibaba - компанията на милиардера Джак Ма, като брандът бива оценен на 113 млрд. долара, след като фирмата се развива успешно не само в сферата на електронната търговия, но и предлага облачни услуги и мобилни разплащания.
На пета позиция пък попада Tencent – първата китайска компания с пазарна капитализация, надхвърляща половин трилион долара. Пред нея се нареждат единствено Google, Apple, Amazon и Microsoft, като оставя след след себе си бранд, като Facebook.
Оценката на марката Tencent достига 179 млрд. долара, което е ръст от 65% спрямо миналогодишната класация, когато китайската компания заемаше десета позиция.
Tencent развива дейност в сферата на онлайн игрите, приложенията, услугите за комуникация и разплащания.
Топ 10 на най-скъпите брандове в света
1. Google
2. Apple
3. Amazon
4. Microsoft
5. Tencent
6. Facebook
7. Visa
8. McDonald's
9. Alibaba
10. AT&T
Дорийн Уанг, ръководител на BrandZ, коментира, че подреждането показва как китайските гиганти Alibaba и Tencent от локални играчи се превръщат в глобални корпорации.
По думите на Уанг китайските компании срещат сериозни предизвикателства на международните пазари, като липса на доверие в качеството, породено от икономическата история на Китай.
Новото поколение потребители по света обаче създава възможности за развитие на горепосочените корпорации, казва той.
„Въпреки че проникването на щатския пазар все още е на далеч етап и за двата бранда, другите региони по света ги възприемат добре“, казва Уанг.
Alibaba си създава успешен пазар в страни, като Бразилия и Чили, където онлайн магазинът AliExpress се превръща във водеща търговска платформа. Компанията има силно присъствие и в страни, като Израел, Испания и Южна Корея.
От своя страна, Tencent оперира успешно на редица азиатски пазари, като Тайланд и Сингапур.
Подреждането BrandZ се публикува ежегодно от WPP и Kantar Millward Brown. Google заема лидерската позиция за осем от последните 12 години. Марката е оценена на 302 млрд. долара, или с 23% повече спрямо миналата година.