Пикапът Ford F-150 е автомобилът с най-силните продажби в Съединените щати през последните години. Заводът на компанията в Диърборн - градче близо до Детройт, някога е произвеждал култовият Model T на Хенри Форд, а днес от поточните линии слиза по един F-150 на всеки 53 секунди.

Пикапът е толкова доходоносен за Ford, че хората в града го наричат "банката". Говори се, че всяка продадена бройка носи на компанията по 13 000 долара чиста печалба, пише The Economist.

F-150 е сред автомобилите, в които се използват най-голям брой американски компоненти и по тази причина се смяташе, че е "имунизиран" срещу търговската политика на президента Доналд Тръмп. Но въпреки това около 15% от частите на пикапа идват от Канада и Мексико, а други 15% - от държави извън Северна Америка.

По тази причина митата върху вноса на канадски алуминий се отразяват доста негативно на производството, тъй като високопроходимият автомобил на Ford се произвежда с изцяло алуминиева каросерия.

По-високите митнически тарифи от 10% за алуминия и 25% за стоманата не са единственият проблем за американската автомобилна индустрия, която всяка година генерира над 520 милиарда долара внос и износ, което представлява над 10% от общия външнотърговски оборот на САЩ.

След повишението на митата върху вноса на китайски стоки за над 34 милиарда долара, Пекин отвърна с вдигане на акциза за внос на американски автомобили от 25 на 40%, припомня изданието.

Освен това Доналд Тръмп заплаши с вдигане на митата върху вноса на всички автомобили, с което се опитва да окаже натиск върху Канада и Мексико. Това обаче ще засегне внос на стойност над 200 милиарда долара, и то само върху готовите возила, без да се взимат предвид автомобилните компоненти.

Оказва се че автоиндустрията се намира на "фронтовата линия" в търговската война, поведена от Белия дом. Първоначалните очаквания бяха, че тя да е един от големите печеливши от мотото "Америка на първо място", но на практика може да се превърне и в жертва, пише The Economist.

Засега повечето представители на сектора изказват подкрепата си за политиките на Тръмп, въпреки краткосрочните проблеми, които могат да създадат.

Но дори и поддръжниците на крайната цел на американския президент са леко озадачени от избора му на тактика. Вдигането на митата върху основните суровини, като алуминия и стоманата, оскъпяват производството на американските доставчици на автомобилни компоненти.

Много от тях се оплакват, че ситуацията напомня годините на Голямата депресия - компаниите съкращават разходите си и отлагат инвестициите си.

От General Motors също потвърждават, че поскъпването на суровините е довело до увеличение на разходите с общо 300 милиона долара през последното тримесечие, в сравнение със същия период на 2017 г. За Ford равносметката показва увеличение на разходите с близо 150 милиона, в резултат на по-високите мита, като компанията очаква за цялата година те да набъбнат до 500-600 милиона.

Колкото до потребителите, политиките на Тръмп могат да оскъпят един типичен малък автомобил средно с между 1400 и 2000 долара. Проблемът е, че автомобилната индустрия е един от най-силно глобализираните сектори в света.

Около половината от всички автомобили, които се продават на американския пазар, са вносни, а почти половината от тези, които се произвеждат в САЩ, са на чуждестранни компании.

Иронията е, че единствено китайските компании ще усетят сравнително слабо ударите на търговската война. Защото, с изключение на един по-голям завод в Южна Каролина, който произвежда Volvo, китайските компании нито сглобяват, нито внасят автомобили в Съединените щати.

Кошмарният сценарий за американските автопроизводители би бил разпадане на Северноамериканското търговско споразумение (известно като NAFTA) и изпълнение на заканата от страна на Доналд Тръмп за въвеждане на общи мита върху вноса на автомобили.

В този случай производствените разходи за американските автомобилни компании могат да скочат с над 1 милиард долара, до общо 19 милиарда. Същото важи за канадските и мексиканските производители на автомобили и компоненти.

Въпреки всичко, някои представители на автоиндустрията остават оптимисти. Продажбите на пикапи и високопроходими возила в САЩ се задържат на доста високи нива, а има и шанс за подобряване на взаимоотношенията и напредък в преговорите с ключовите търговски партньори на страната. С това обаче позитивните аргументи се изчерпват.

Песимистите, от друга страна, имат много поводи за притеснения. А най-сериозното е, че разразяването на пълномащабна търговска война ще "потопи" индустрията в рецесия и ще предизвика масов отлив на инвестиции. Компаниите ще променят приоритетите си от разработка на автономни автомобили към паническо преподреждане на производствените си вериги.

Показателно е това, че местните и чуждестранните автомобилни компании, в това число и производителите на компоненти, и дилърите на автомобили в САЩ, демонстрираха рядко срещано единодушие в последните месеци, протестирайки срещу търговските политики на Белия дом.