Apple се надява оскъпяването на iPhone отново да й се отплати
Преди година Apple предприе дързък ход с iPhone X, разчитайки, че клиентите ще плащат по 1 000 долара за огромен скок напред в технологиите на смартфоните.
Рискът се оправда – приходите от iPhone нараснаха с 15% на годишна база за деветте месеца до юни, въпреки че броят на продадените телефони остана без промяна.
Сега Apple се надява, че някои от най-лоялните почитатели на iPhone ще платят близо два пъти повече, за новия модел.
Новият iPhone XS Max, представен в сряда, разполага с 6.5-инчов екран, който е най-големия на Apple, както и с иновативния процесор A12 Bionic. Дизанът му обаче представлява по-голяма версия на миналогодишния iPhone X.
Началната цена на XS Max е 1 099 долара, или със 100 долара повече от X, за модел с 64GB памет. Използващите непрекъснато телефона обаче вероятно ще изберат версията с по-голяма памет, което вдига цената до 1 449 долара за 512GB. За сравнение, 512-гигабайтовата версия на новия Galaxy Note 9 на Samsung струва 1 250 долара.
Освен това Apple предлага удължаване на гаранцията с допълнителна застраховка срещу кражба и изгубване за 299 долара. Ако се добавят и данъците върху продажбите за щати като Калифорния и Ню Йорк, цената на новия iPhone може лесно да надхвърли 1 800 долара, пише FT.
И това е само в САЩ. Сумата ще бъде още по-висока в други части на света, където Apple вдигна цените, за да компенсира колебанията във валутните курсове, каквито са случаите във Великобритания, Австралия и Бразилия.
И докато някои клиенти проверяват кредитните си лимити, на Уолстрийт потриват ръце в очакване на потенциала за поредния скок в приходите от продажби на iPhone.
“Apple за пореден път показа, че владее много добре ценообразуването и генерирането на повече приходи на клиент,” пише Джийн Мънстър, бивш анализатор на Apple.
Мънстър очаква средната продажна цена на iPhone, която вече скочи от 606 долара преди година до 724 долара в последното тримесечие на Apple, да се увеличи до отново до 791 долара.
Засега Apple доминира на пазара на скъпите смартфони. Според данни на IHS Markit, iPhone е допринесъл с 86% от продажбите на смартфони на цена от над 751 долара през миналата година. Делът на Samsung е едва 12%.
Освен iPhone XS Max, Apple също така представи обновена версия на X за 999 долара, която ще носи името iPhone XS, както и модела iPhone XR за 750 долара, което според главния дизайнер на компанията Джони Айв е опит за предоставяне на “по-голям избор на повече хора ”.
XR споделя някои характеристики с последния опит на Apple да направи по-достъпен iPhone - представения през 2013 г. пластмасов 5c. И двата се предлагат в най-различни ярки цветове. И в двата са използвани по-евтини материали.
iPhone 5c помогна на Apple по време на един по-труден период преди бума на продажбите при излезлия на следващата година iPhone 6, но опитите да предложи дори и малко по-слаб телефон имаха обратен ефект за компанията.
Този път, въпреки че на външен вид по-евтиният телефон не се различава особено, Apple е използвала най-новите си технологии в iPhone XR. Той ще разполага със същия процесор A12 Bionic, както и с лицево разпознаване, както по-скъпия XS. Основната разлика е в задната камера, където липсва втория обектив, с който разполага XS.
Иновациите при цените и козметичните подобрения са по-важни за производителите на смартфони във време когато пазарът на мобилни телефони съзрява. Според анализаторската компания Gartner, продажбите на мобилни телефони ще нараснат само с 1% тази година. Увеличението в периода 2017 – 2020 г. пък ще е от 1.84 млрд. до 1.90 млрд. броя.
Според Gartner и други компании, Apple е отстъпила второто си място на пазара на смартфони на Huawei през второто тримесечие на 2018 г., период в който продажбите на смартфони са нараснали с едва 2%.
С наближаването на празничния сезон към новите смартфони на Apple и новия Note 9 на Samsung ще се присъединят и други конкуренти. Google се очаква да пусне своя модел Pixel 3 на 9 октомври, докато Huawei ще представи само няколко дни след това Mate 20.
Отговорът на Apple към тези очертаващи се предизвикателства е не само да вдигне цените на по-скъпите устройства. Моделът iPhone 7, който е вече на две години, все още се предлага на цена от 449 долара, заедно с миналогодишния iPhone 8 за 599 долара.
Според Джеф Блабър от CCS Insight “Apple прави това, в което е най-добра: постепенно подобрява хардуера си и предлага внимателно подбран портфейл, който предоставя на потребителите широка гама от възможности на различни цени, която е плашеща за конкурентите на компанията.”