Най-големият британски летищен оператор Manchester Airport Group (MAG) потвърди намеренията си да участва в тръжната процедура по отдаване на концесията на летище София, стана ясно днес на пресконференция в столицата.

Компанията управлява три от основните летища в Обединеното кралство– Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс. Заедно те обслужват 60 милиона пътници, пътуващи до над 270 дестинации на борда на 70 авиолинии.

MAG е публично-частна компания, собственост на местните власти на Манчестър и австралийската IFM Investors.

Това е първият консорциум, който потвърждава участвие в процедурата, открита от българското правителство на 5 юли 2018 г. Решението на компанията е подплатено с двегодишен анализ на потенциала на столичния аеропорт.

"Ние сме фокусирали нашите международни дейности за развитие към летище София, което може да стане „перла в нашата корона“ и нашата най-значима до сега инвестиция в друга държава,” заяви главният изпълнителен директор на MAG Чарли Корниш.



MAG ще работи по столичното летище съвместно с държавния китайски строителен гигант Beijing Construction Engineering Group (BCEG). Създаден преди 65 години, той е в топ 250 в света на строителните компании. За BCEG работят над 20 000 души, като компанията оперира в 27 държави на 5 континента.

В момента тя изгражда пекинското международно летище Даксинг. Проектът се състои от 9 писти и над 1.4 милиона квадратни метра терминална площ. Очаква се то да бъде най-натовареното летище в света откъм трафик на пътници.

При пълен капацитет аеропортът ще обслужва по 130 млн. души и над 1 млн. полета на година. Първата му фаза ще влезе в експлоатация през 2019 г.

“Ние разглеждаме участието си в предложението по процедурата за летище София като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от инициативата „Един пояс, един път“. Проектът представлява истинска възможност за нас да проучваме и за в бъдеще съвместни инфраструктурни възможности,“ заяви Ксинг Ян, управляващ директор на BCEG International Co. Ltd.



Бъдещият концесионер на столичното летище ще трябва да инвестира минимум 600 млн. евро за 35-годишния срок на концесията, както и да гарантира годишни концесионни възнаграждения не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС, или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата. До края на десетата година трябва да бъде изграден трети терминал.

Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. превозени пътници годишно, както и да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години за минимум 200 млн. евро. Те трябва да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор за над 400 млн. евро.

Оферти за участие в процедурата за отдаване на концесията се подават до 22 октомври 2018 г.