Индустрията на авиопревозвачите трябва да се подготви за хаос, ако в идните седмици не бъде подписано търговско споразумение за планираното отделяне на Великобритания от ЕС, предупреди ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

От организацията излагат подробно своите опасения в специален доклад за брекзит. Сред тях са правoтo на кацане на авиокомпаниите във Великобритания, лицензите на пилотите и трансграничната търговия с резервни части за самолети.

"Има множество технически въпроси, които са от абсолютно ключово значение за гарантирането на ефективен и безпроблемен въздушен трафик. Те обаче не са разрешени, а трябва да бъдат разрешени," казва главният изпълнителен директор на IATA Александър Де Жуниак.

Предупреждението идва, след като миналия месец британското правителство заяви, че самолетни полети може и да не бъдат осъществявани, ако ЕС не даде реципрочно одобрение за своите самолети и авиокомпании, в случай че не се стигне до сделка по брекзит преди официалния развод на 29 март.

Великобритания ще продължи да признава сертификатите на Европейска агенция за авиационна безопасност в срок от до две години след тази дата.

Защо е препоръчително да летите сутрин, а не вечер? Дали едно нещо ви е направило впечатление?


От IATA обявиха, че организацията не е включена в преговорите между Великобритания и Европейската комисия и призовава да бъде уведомявана предварително за евентуални споразумения.

Кошмар

"Ако нищо не бъде направено, това ще се превърне в кошмар за европейските и британските летища, както за пътниците, така и за нас," казва Де Жуниак. "Продажбата на билети, които не сме на 100% сигурни, че можем да изпълним, започва да става леко притеснителна за нас и то защото се опитвам да бъде учтив!"

Най-лошият възможен сценарий, според доклада на IATA, е "малко вероятната загуба на добра воля между Великобритания и ЕС, както и всяка от страните членки на съюза."

В този случай ще има позволение за осъществяване на по-малко от 5% от седмичните полети между Великобритания и Испания, а най-малко 1 000 полета седмично между Великобритания и пет страни в ЕС ще отпаднат.

Ако не бъде сключена сделка за брекзит, няма да има време за договаряне на подробно Споразумение за услуги за въздушен превоз между ЕС и Великобритания и се предполага, че ще се приложи някакво базово споразумение, за да се гарантира поне едно основно ниво на свързаност по въздух, казват от IATA.

Това ще включва най-различни ограничения на пазарния достъп и други регулации.