В сянката на търговските противоречия между САЩ и Китай, Източна Азия се превърна в арена на друга икономическа "мини война" между Южна Корея и Япония. Напрежението ескалира дотолкова, че южнокорейските магазини започнаха да премахват японските стоки от рафтовете си, пише Reuters.

"Захлаждането" в отношенията между Токио и Сеул започна още през 2018 година, когато южнокорейският съд постанови, че японските компании трябва да изплатят парични компенсации на южнокорейците, които са били принудени да работят за тях по време на японската окупация в годините на Втората световна война. В началото на юли тази година Япония наложи ограничения върху износа на определени високотехнологични продукти за Южна Корея, но отрече това да има връзка със спора за компенсациите.

Според управляващите в Токио причината за мярката е "неадекватен мениджмънт", в резултат на който определени стоки са се оказали на корейския пазар, без да са предназначени за там. Южнокорейските представители обаче опровергаха тези твърдения.

Напрежението ескалира значително през последните дни, а все повече южнокорейски търговци налагат бойкот върху японските продукти - от химикалките и бирата до облеклата и туристическите пакети.

Чо Мин Хюк, който е собственик на магазин от 1 500 квадратни метра в центъра на Сеул доброволно премахва японските продукти от рафтовете си с ясното съзнание, че това може да му донесе финансови загуби. По данни на Корейската асоциация на търговските обекти над 200 супермаркета и по-малки търговски обекти предприемат подобни стъпки.

"Япония се опитва да оказва натиск върху Южна Корея с въвеждането на търговски ограничения, без да носи отговорност за историческите си престъпления. Това е напълно неприемливо", заявява Чо, цитиран от Reuters.

Официалните власти в Сеул не смятат да налагат ответни мерки, но ще потърсят решение на диспута пред Световната търговска организация. Корейците обаче взимат нещата в свои ръце.

Продажбите на японска бира в двете най-големи корейски търговски вериги са се понижили с над 20% от началото на юли. Южна Корея е основният купувач на японска бира, като през 2018 година в страната са реализирани над 60% от целия бирен експорт на Япония. Asahi Super Dry е най-популярното вносно пиво в страната, като за последните пет години продажбите му в Южна Корея са се утроили.

Същото се случва и в туристическите агенции - продажбите на пакети за екскурзии в Япония рязко намаляват, а някои корейци дори отменят вече организирани пътувания. Японските телевизори и облекла също са обект на бойкота от страна на потребителите в Южна Корея.

Според икономистите, цитирани от Reuters, ограниченията върху вноса на технологични продукти от Япония ще доведат до понижение на южнокорейския БВП с 0.4 процентни пункта. А потребителският бойкот, ако се окаже нещо повече от временен националистически изблик, може да окаже още по-силен негативен ефект върху икономиката на страната, която и без това се намира в един от най-тежките си периоди след финансовата криза.