България търси инвеститор в завод за автомобилни батерии
Въпреки че няма официално решение на германския концерн Volkswagen къде ще построи новия си завод за автомобили, правителството вече търси инвеститор за производството на автомобилни батерии, научи вестник „Монитор“.
Страната ни иска да се впише в тренда на Европейския съюз (ЕС) за чисто производство, което - заради големия брои заводи за автомобилни части у нас, може да се реализира чрез привличане на голям инвеститор за все още скъпите за производство съвременни акумулатори, твърдят правителствени източници.
Управляващите не са се отказали от мечтата да привлекат голям автомобилен производител, но засега везните клонят Volkswagen да избере Турция.
При Hyundai ситуацията е подобна, защото дори да изгради ново производство, южнокорейската компания няма нужда от завод на територията на ЕС, а по-скоро ще търси поддоставчици за електромобилите си и изследователските центрове за автомономни автомобили.
На дневен ред все още стои привличането на Volkswagen. Обнадеждаващо е все още липсата на окончателно решение на ръководството на концерна. Добра новина дойде и от Турция, след като регистрираната компания на автомобилния гигант в турcкия търгoвcки рeгиcтър cъc ceдaлищe в oкръг Мaниca се оказа фирма за производство на камиони с марката MAN, а не на автомобили.
Ето защо и управляващите твърдят, че все още са в играта и изтъкват, че България няма конкуренция по финансова стабилност, по кредитен рейтинг и БВП в региона. Но в същото време източници от правителството твърдят, че след случая „Дизелгейт“ Volkswagen по-скоро търси място да изнесе „отмиращото“ производство на замърсяващи автомобили извън пределите на Евросъюза.
В стратегията си концернът е поел ангажимент, че всяка една фабрика ще бъде напълно екологична и ще ползва зелена енергия. Но извън ЕС нямат тези ограничения, а и голямата държавната помощ от Турция и ангажиментът за изкупуване на част от произведените автомобили, може да наклони везните към съседите ни.
Спазването на европейските правила за държавна помощ, което премиерът Бойко Борисов определи като единствен проблем пред огромната инвестиция от Volkswagen, не е единствената пречка. ЕС дава на Турция възможност по линия на митническото споразумение и свободната търговия да произведат автомобилите и да ги вкарат евтино в Европа.
А от друга страна, въпреки че са поели ангажимент да спазват правилата за държавните помощи, турските власти не го спазват. Според запознати на финалните преговори с Volkswagen България е останала с два терена (в Пловдив и София) за построяването на завод, а Турция с един.
Разликата в офертите е, че съседите ни са обещали и цялата необходима инфраструктура, като ток, жп линии, пътища, връзки с магистрали и др. България пък е обещала абсолютния максимум помощ в размер до 300 млн. евро, но в зависимост къде ще бъде издигнати производствените халета.
В същото време е мит, че страната ни няма подготвени кадри. Пред концерна са представени над 20 пъти повече от необходимите служители за завода. Защото градовете са единствените у нас, които привличат вътрешна миграция.
При посещенията си у нас емисарите на Volkswagen са отчели, че служители могат да бъдат наети не само от София и Пловдив, но и от градове в двете области, като Перник за столицата и Стара Загора и Пазарджик за града под тепетата.