Колко стари са самолетите в ЕС? А у нас?
Авиокомпаниите, опериращи в ЕС, притежават 6 711 пътнически самолета в края на 2017 г., става ясно от данни на Евростат.
Едва 21% от самолетите в ЕС са на възраст под 5 г., докато 27 на сто на между 5 и 9 години. Други 19% от авиопарка пък са на възраст от 10 до 14 години, става още ясно от изнесените данни. Малко над 1/3 от самолетите в общността са на възраст от над 15 г. - съответно 17% са на между 15 и 19-годишна възраст, а още 17 на сто са на по над 20 г.
Всеки пети самолет е във Великобритания
Великобритания притежава най-много самолети в рамките на ЕС. Авиопаркът на обединеното кралство достига 1312 самолета, или означава, че 20% от самолетите са собственост на британски компании.
Следват Германия (1100 самолета, представляващи 16% от авиопарка в ЕС), Франция (571 самолета, 9%), Ирландия (569 самолета, 8%) и Испания (509 самолета, 8%).
Най-голям дял на най-старите самолети, или тези на възраст от над 20 г. имат в Швеция, Литва (52%), Хърватия (50%). У нас 44 на сто от самолетите са с над 20-годишна възраст, докато в Кипър и Румъния този процент е 40 и 39 на сто, респективно.
За сравнение, във Финландия нямат самолети над 20 г., докато с най-малък дял са в Люксембург (3%), Чехия (6%), Ирландия и Австрия (7%) и Нидерландия (10%).
С най-нови самолети са в ...
Общо 49% и 42% от самолетите, опериращи под унгарски и малтийски флаг, са на възраст от под 5 години. Следват Люксембург (31%), Финландия (30%), Ирландия и Испания (по 27%), Нидерландия (25%) и Великобритания (23%).
В България този процент възлиза на едва 4%, или иначе казано само 2 от 54-те самолета на родните авиокомпании са на възраст под 5 години.