Защо милиардерка крие старта на бизнеса си от близки и познати?
На стартъп жаргон това се нарича “стелт режим” — когато основателите на компании пазят бизнеса си в тайна, понякога за да скрият информация от конкуренти, понякога като маркетингова стратегия.
През 90-те години Сара Блейкли крие своята прохождаща компания за оформящо бельо Spanx дори и от най-близките си хора, но по различна причина.
“Когато основах Spanx,” разказва Блейкли в пост в LinkedIn, “криех идеята от моите приятели и роднини в продължение на година, знаейки, че от любов може да ме спрат да не поемам този риск.”
Блейкли обсъждала бизнеса си само с хора, от които имала нужда, за да пусне Spanx на пазара, като това били патентни адвокати и производители.
"Просто имах вътрешно усещане, че трябва да запазя всичко за себе си, защото смятам, че идеите са най-уязвими в самото начало,” казва Блейкли. “В такива моменти човек просто инстинктивно иска да сподели на приятел или на съпруга си.”
Блейкли казва, че не искала да споделя идеята си, защото след като го направела, “егото веднага щяло да се намеси в цялата ситуация.”
“След това отделяте цялото си време да защитавате идеята, да я разяснявате, но не и да преследвате реализирането й. Така че трябваше да съм в ситуация, в която няма да обърна гръб, каквото и да става,” казва Блейкли.
С 5 000 долара, които Блейкли била спестила от продажбата на факс машини от врата на врата и без да има опит в дизайна, бизнеса и производството, тя основава Spanx през 1998 г.
“Работех по идеята си вечер и през уикендите,” казва Блейкли, добавяйки, че трябвало да запази другата си работа, “защото имах нужда от пари, здравна осигуровка и т.н.”
След като се почувствала комфортно, че е “вложила достатъчно време и усилия в идеята,” Блейкли решава да каже на своите близки и познати за това, което гради.
“Нещата, които чух бяха: знаеш ли, скъпа, ако това е толкова добра идея, защо никой друг вече не я е осъществил? Ако пък наистина е добра идея, Сара, ще похарчиш всичките си спестявания и след 6 месеца големите играчи ще ти изхвърлят от играта,” казва Блейкли.
“Всичко това беше казано от любов. Смятам обаче, че ако го бях чула в деня, в който отрязах крачолите на моите чорапогащи,” визирайки момента на вдъхновение за Spanx, “вероятно все още щях да продавам факс машини.”
Блейкли, в крайна сметка, успява да изгради мултимилиарден бизнес, благодарение на който в момента личното й състояние се оценява на 1.1 млрд. долара, според Forbes.
“Вярвайте, че можете да се справите и ще успеете,” казва тя в своя пост в LinkedIn. “Пазете мечтите, идеите и целите си.”