Как ъпсайклингът превръща стари спортни екипи в нови продукти?
“Когато започнах да говоря за ъпсайклинг, хората мислеха, че говоря за каране на колело по склон”, смее се Скот Хамлин.
Но бившият шеф на гиганта в спортната екипировка Adidas имал предвид съвсем друго – прост бизнес модел, в който се изкупуват стари и непотребни екипи от професионални спортни отбори, само за да се използват за материал за изработката на на нови артикули, след което да се продават обратно на същите тези спортни отбори.
Казано с други думи, ъпсайклинг е процес, в който стар продукт, чието стойност намалява, бива използван за създаването на нова стока с висока стойност.
Първоначално Хамлин започнал бизнеса си с баскетболния отбор от NBA Портланд Трейл Блейзърс.
„Те дойдоха при нас с екипи на четирима играчи, които вече бяха продадени, като поискаха да създадем нещо за техните зелени мачове”, казва Хамлин, цитиран от BBC.
Зелените мачове са част от инициативата на NBA на име NBA Green, която промотира опазването на околната среда.
Looptworks - компанията на Хамлин, използва материала от екипите, за да създаде шал, чанта и калъф за тоалетни принадлежности. След това тези продукти се продадени обратно на Трейл Блейзърс, които, от своя страна, ги продават чрез фен магазини и уебсайта си.
Когато стоката на Looptworks се завъртяла в търговската мрежа, скоро и други отбори от NBA се обърнали към компанията.
NBA има строги правила за екипите на отборите, като е забранено да продават потници на играчи, които вече не са част от клуба поради продажба на състезателя, отказване от професионалния спорт или друга причина. Освен това потниците със стар спонсор на тях също не могат да бъдат продавани на феновете.
Това означава, че клубовете имат стотици стари екипи, понякога хиляди, които няма как да използват.
Като ветеран в света на спортната екипировка, Хамил видял от първо лице колко големи са тези неизползваеми излишъци.
Той изчислява, че около 15-30% от материалите, въвлечени в процеса по разработка и производство, стават неизползваеми и приключват или на бунището, или в пещите за изгаряне на смет.
„Това, от което действително се нуждаем, е просто да спрем и да не създаваме нови материали, докато използваме тези, които вече съществуват”, казва той.
Това вдъхновило Хамлин да създаде Looptworks с мисията да „затвори тази пропаст” чрез използването на непотребен текстил и превръщането му в потребителски стоки, като чанти, аксесоари и дрехи.
Според него ъпсайклингът е по-добро решение от рециклирането.
„Ъпсайклингът е различен от рециклирането, защото при него смилате материала и добавяте допълнителен енергиен отпечатък, което е по-добро решение от изгарането или хвърлянето на бунището, но не е толкова ефективно колкото ъпсайклинга”, казва Хамлин.
Но това не засяга само спортните екипи.
Когато авиокомпаниите обновяват интериора на самолетите и променят вида на кабините, Looptworks взима използваната облицовка на седалките, от които създава чанти, куфари и портмонета.
Източник: Looptworks
Един от най-големите им клиенти са Southwest Airlines. Сред другите клиенти на Looptworks извън света на спорта попадат фирми, като Patagonia, Wells Fargo и Subway.
Хамлин планира да разшири бизнеса си и към други спортове и държави, като преговаря с няколко известни марки в Европа относно евентуално партньорство.
„Лично Барселона, Манчестър Юнайтед, Аякс, ПСЖ, Манчестър Сити и Реал Мадрид ще оглавят списъка ми”, отвръща Хамлин, запитан за евентуални колаборации с футболни клубове.
Базираната във Великобритания организацията Textile Recycling Association посочва, че повторното използване и рециклирането на дрехи играят важна роля в опитите за установяване по-устойчиво бъдеще.
„С навлизането на бързата мода и рязко повишаващите се нива на потребление, потенциално разглеждаме стотици хиляди тонове употребявано облекло годишно (в световен мащаб) и смятам, че чрез ъпсайклинга ще можем да се справим единствено с ограничено количество от всичко това”, казва говорител на организацията.
Ъпсайклингът става популярен при процесите за удължаване на живота на мебели и вещи, използвани в домакинството.
Базираната в Канада Upcycle That взима неща, като стари скейтбордове, чаши за чай и пластмасови бутилки, като от тях създава продукти за корпоративни клиенти и индивидуални потребители.
Източник: Upcycle That