Защо германците не пазаруват, въпреки отварянето на магазините
Въпреки облекчаването на част от мерките в страната, германците изглежда не бързат да се втурват към магазините.
В интервю за CNBC, главният изпълнителен директор на Innovation Bubble, Саймън Муур, казва, че пандемията е променила нагласата на потребителите.
Вместо да търсят начини да извлекат най-голяма стойност от покупки на стоки, хората сега са по-защитно настроени, заради несигурността, създадена от пандемията.
В понеделник Германия позволи на по-малките магазини с площ до 800 кв. м. да отворят отново, стига да спазват мерките за социално дистанциране и хигиена. Потвърдените случаи на COVID-19 в Германия са над 153 000, докато смъртните случаи надхвърлят 5 500.
По-големите компании като автокъщи, магазини за велосипеди и книжарници също получиха позволение да отворят. Сред тях е и шведския мебелен гигант Ikea.
В публикация на Ройтерс Стефан Стукенборг, ръководител на клон на Ikea в Кьолн, казва, че отварянето на неговия магазин “е било много спокойно, не е имало опашки и струпвания на хора.”
Щефан Хендт, главен изпълнителен директор на германската федерация Handelverband Deutschland, казва, че това вероятно ще продължи известно време, тъй като потребителските нагласи са на рекордно ниско ниво.
Според него, това се дължи отчасти на несигурността на пазара на труда, което кара хората да бъдат по-пестеливи.
Италия, която бе епицентърът на пандемията в Европа, също позволи на някои от по-малките си търговци да възобновят бизнеса си тази седмица, но собственици на магазини казват пред CNBC, че не очакват нещата да са както преди Covid-19.
Въпреки официалното облекчаване на ограниченията от страна на някои правителства, Муур казва, че хората ще следят за “социално доказателство”, че другите се завръщат в магазините масово преди да го направят самите те.
Според него, това е така, защото хората разчитат много повече на инстинкта и емоцията си, за да вземат решения във времена на несигурност.
Частта от мозъка, която се занимава с числа, факти и данни, и към която марките се насочват, представлява около една четвърт от размера на частта, която реагира на емоции, посочва Муур.
Според Катрин Янсон-Бойд, която изнася лекции по потребителска психология в университета Anglia Ruskin твърди, че потребителското поведение няма да се нормализира докато хората не почувстват, че опасността от вируса е изчезнала.
Тя казва, че посланията за социално дистанциране, като ограничаване на докосването на различни повърхности и предмети, са вече са толкова дълбоко залегнали в съзнанието на хората, че това все още влияе на потребителското поведение.
От британската верига супермаркети Asda дори стигнаха дотам, че информираха клиентите си “да вземат от рафтовете само това, което възнамеряват да купят”.
″Правителствата не казват да излизаме и да се държим нормално, защото опасността е отминала,” казва Янсон-Бойд. “Те казват да излизаме и да се опитваме да се държим нормално но проблемът не е изчезнал.”
Това води до когнитивен дисонанс, което на практика е разминаване между мислите, чувствата и действията, причинявайки стрес и дискомфорт.