Папа Франциск: Пандемията показа величието и границите на науката
Папа Франциск осъди сляпото доверие в науката, настоявайки, че пандемията на коронавируса разкрива както величието, така и границите на науката, информира БНТ.
Това време на изпитание "ни показа величието на науката, но също така и нейните граници", каза понтификът на участниците на форум край Рим.
"В тази трагедия, която човечеството като цяло продължава да преживява, науката и технологиите сами по себе си се оказаха недостатъчни", каза Франсис.
"Това, което се оказа решаващо вместо това, беше избликът на щедрост и смелост, проявени от толкова много хора."
Въпреки честите призиви към "науката" през месеците на пандемията, битките бушуваха точно относно това как да се тълкуват данните, които стават достъпни, и често се появяваха разриви между самите учени по въпроси като ефикасността на носенето на маски, полезността на лекарствата като хидроксихлорохин и леталността на COVID-19.
Оригиналното проучване, проведено от Кралския колеж Лондон през март, предрече 2.2 милиона смъртни случая от коронавирус само в САЩ и доведе до панически реакции по целия свят.
"Това трябва да ни подтикне да преминем отвъд технократската парадигма, разбирана като единствен или доминиращ начин за справяне с проблемите", каза папата в петък.
"Тази парадигма, родена от мисленето, което търсеше овладяване на естествения свят, се основава на погрешната предпоставка, че са на разположение безкрайно количество енергия и ресурси, че е възможно да се подновят бързо и че негативните ефекти от експлоатацията от естествения ред могат лесно да бъдат усвоени", каза той.
"Там, където са ангажирани природата и дори повече, хората, е необходим друг начин на мислене, който може да разшири погледа ни и да насочи технологията към услуга на различен модел на развитие, по-здрав, по-човешки, по-социален и по-интегрален", категоричен бе папа Франциск.
Както е правил и по други поводи, папата продължи да настоява за необходимостта от „екологично преобразуване, за да се забави нечовешкият ни темп на потребление и производство и да се научим още веднъж как да разбираме и съзерцаваме природата“.