През последните няколко месеца банките по целия свят бяха изправени пред безпрецедентни предизвикателства в резултат на пандемията от COVID-19.

В същото време обаче те имаха шанса да възприемат дигитализацията и възможностите, предоставени от новите технологии, със скорост, която до този момент не беше възможна.

Банките, които успяха бързо да се трансформират според изискванията на "новото нормално", вече отчитат и първите положителни резултати, смятат експертите на Сирма Груп Холдинг.

Според Фабриз Гоутебоуз, който ръководи британското поделение на компанията S & G Technology, банковата индустрия поначало е силно чувствителна към промените, което в определени случаи я правя уязвима на кризи, подобни на тези през 1987 и 2008 г.

"В настоящия случай с COVID-19 банките бяха поставени под двупосочен натиск. От една страна, те трябваше да отговарят на спешните нужди на бизнеса и домакинствата, а от друга - да преустроят собствените си канали за комуникация и обслужване в съответствие с новите изисквания за безопасност.

Във Великобритания трезорите, които разчитаха на остарели вътрешни системи, не успяха да реагират навреме и да предложат адекватни услуги на своите клиенти", казва Гоутебоуз.

По думите му финансовите институции, които още преди кризата са преминали към модели, базирани на облачните технологии и на "модулна" архитектура на предлаганите услуги, се справят много по-добре в настоящата ситуация.

Мердихан Исмаилов, който ръководи отдела за финасови институции и банкови продукти в Сирма Груп, дава няколко примера за технологични решения, които дават възможност на банките да заменят стандартния "физически" модел на работа с напълно дистанционни механизми за обслужване и комуникация.

Сред тях са дигиталните портфейли, безконтактните плащания, видеобанкирането и сътрудничеството с външни финтек компании.

По думите му навлизането на видеокомуникациите не се случва само във финансовия сектор, а и в много други сфери на живота, тъй като хората прекарват все повече време пред мобилните си устройства.

Сирма Груп вече успя да реализира комплексен проект за внедряване на банкова информационна система от дистанция. Той е осъществен от екипа на Сирма Бизнес Консултинг и включва дистанционно имплементиране на основни банкови системи във водеща банка в Карибския басейн.

Проектът е новаторски в световен мащаб и на практика е първата напълно отдалечена миграция на основна банкова система, съобщават още от компанията.