Япония спира продажбите на нови бензинови автомобили след 2030 година
Всички нови автомобили, продавани в Япония от средата на 30-те години на настоящото столетие, ще бъдат с хибридно или електрическо задвижване. Планът е част от стратегията на правителството за постигане на пълна въглеродна неутралност на икономиката до 2050 година, съобщава Bloomberg.
Икономическото министерство в Токио се цели в "стопроцентова електрификация" на автомобилния транспорт в следващите 15 години. Постепенно продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили ще бъдат изцяло забранение, твърдят анонимни източници, близки до правителството.
В момента около 29% от всички 5.2 милиона нови автомобили, които се продават на японския пазар, са с хибридно или електрическо задвижване. Местните автомобилни производители популяризираха хибридите и електромобилите в световен мащаб, като моделът Prius на Toyota се превърна в една от емблемите на този пазарен успех.
В същото време на местния пазар продажбите им не бележат кой знае колко силен ръст. Миналата година новите регистрации на т. нар. "плъгин" хибриди и на електромобилите дори отбелязаха спад.
Планът на Япония да електрифицира своя автопарк съвпада с намеренията и на други държави да се освободят от двигателите с вътрешно горене през следващите десетилетия. Великобритания наскоро обяви, че ще прекрати продажбите на нови автомобили, задвижвани от изкопаеми горива, през 2030 година. Франция иска да спре продажбите на нови дизелови и бензинови коли до 2040 година. Същият срок е заложен в Норвегия и Сингапур.
Японският министър-председател Йошихиде Суга представи амбициозния си план за декарбонизация на икономиката още в първата си реч пред парламента през октомври тази година.
За сметка на това Китай, където пазарът на автомобили с алтернативно задвижване се развива най-бързо, планира да запази развитието на бензиновите агрегати, успоредно с електромобилите. Поднебесната империя очаква до 2025 година делът на хибридите и електромобилите в продажбите на всички нови возила да достигне между 15% и 25%, а до 2035 година - между 50% и 60%.
По улиците на китайските градове към края на 2019 година се движеха над 3.8 милиона електрически автомобила. Очаква се до 2030 година техният брой да нарасне до над 80 милиона. В същото време продажбите на коли, задвижвани от водородни клетки, се очаква да се увеличат от около 6000 към края на миналата година до над 1 милион през 2030 г.