Бой по време на полет, недоволство и крясъци, отказ за спазване на правилата. Това са само малка част от предизвикателствата, с които стюардесите трябва да се справят по време на полет. Всеки ден излизат новини за това, как някой пътник се противопоставя на правилата, но какво правят авиокомпаниите, за да опазят здравето на останалите пътници и служителите си?

При странен инцидент, стигнал се до бой, при полет на Allegiant Air до Юта, пътник отказва да носи маска. Мъжът е свален от самолета след кацане в Далас, но по – късно се качва в друг самолет с уговорката, че ще спазва правилата.

Тъй като повечето авиокомпании изискват пътниците на възраст над две години да носят маска, децата също се включват. Но тригодишно дете с аутизъм не желае да се съобрази с исканията на екипажа, всички пътници са свалени, докато семейството не напуска самолета.

В Нова Зеландия пътник бил посрещнат от полицията, когато самолетът от Окланд каца в Нейпир. Пътникът е с маска под носа и три пъти е помолен от екипажа да се прикрие, но след като не го прави, е обвинен в хулиганско поведение.

В Англия жена удря шамар на съпруга си, който отказва да носи маска в полет на easyJet от Манчестър. Друг пътник на easyJet в Ирландия е изхвърлен от полет, след като отказва да се съобрази в правилата и вика „Всички ще умрат“. Жената започва да кашля върху други пътници - по-късно тя е арестувана.

Това са само част от инцидентите, които се случват всеки ден, но какво правят авиокомпаниите и безопасно ли е возенето в самолет

Полетът може да е по-безопасен от пазаруването на хранителни стоки, заключава проучване на Харвард. Вентилационната система във въздухоплавателните средства филтрира 99% от въздушните вируси. Високоефективните филтри за въздух с частици (HEPA) намаляват риска от предаване и капките от вируса са по-малко вероятно да проникнат в тялото през носа или устата поради въздушния поток.

Това ли е бъдещето – ваксинираш се, за да летиш със самолет?Qantas е първата авиокомпания, която предупреждава, че в бъдеще ще е нужна ваксинация против COVID-19, за да можем да пътуваме, но може да бъде последвана и от други.

Но това не е достатъчно. Дезинфекцирането на самолети, поддържането на социална дистанция на опашките и усилия за минимизирането на контактите са част от многото мерки, които авиокомпаниите трябва да прилагат. Носенето на маска, разбира се, е най-сигурното нещо, което пътниците могат да направят.

Изследване на United Airlines и Министерството на отбраната в САЩ установява, че тези, които носят маски по време на полет, имат много нисък риск от заразяване с COVID-19. Освен това ще са необходими минимум 54 часа, за да бъдете изложени на вируса, ако седите до някой с COVID-19.

Според д-р Дейвид Пауъл, медицински съветник към Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), рискът пътникът да се разболее от COVID-19, докато е на борда, изглежда много малък. Има 44 идентифицирани потенциални случая на предаване, свързани с полет, сред 1,2 милиарда пътници, което означава един случай на всеки 27 милиона пътници. „Ние осъзнаваме, че това може да е непълна информация, но дори 90% от случаите да не са били докладвани, това ще бъде един случай на всеки 2,7 милиона пътници.", добавя той.

Такива случаи има и преди строгите мерки и маските да станат задължителни, казва Пауъл.

Самолет кацна аварийно на магистрала (видео)При инцидента няма пострадали

Като цяло авиокомпаниите държат хората да носят маски, докато летят, защото пътуването крие рискове. Понякога социалното дистанциране е трудно при претъпкани полети и седенето на разстояние от метър от другите, понякога е с часове, а това може да увеличи риска от зараза.

Авиокомпаниите затягат нормите

Тъй като туристическата индустрия е изключително силно засегната, авиокомпаниите трябва да успокоят пътуващите, че е безопасно да летят. Италия, Франция, Гърция, Швейцария и Испания налагат строги правила за маски.

В Индия пътниците трябва да носят маска и да спазват други протоколи за безопасност или рискуват да не бъдат допуснато от авиокомпанията.

Qatar Airways имат маски и щитове, които предоставя на пътниците, заедно с дезинфектант и чифт ръкавици.

Авиокомпаниите в САЩ наложиха маски за полети през май, но още по-строги политики през август. Повечето сега изискват всички пътници да носят маски на летищата и на борда, а също така са задали насоки за това какво е разрешено (маските са необходими дори ако носите щит за лице). Някои все още имат изключения за хора с медицински проблеми, докато други имат строги правила за носенето им (с изключение на деца под две години). Неспазването на тези изисквания може да доведе до анулиране на билета.

Последици от несъответствие

Авиокомпаниите спазват указанията за маски за лица на възраст над две години, но Световната здравна организация (СЗО) има различен подход, където съветът е децата на възраст до пет години да не се изисква носене на маски. Този съвет се основава на безопасността и общия интерес на детето и способността му да използва маска с минимална помощ.

Но там, където не съществува официален държавен регламент или закон, тези въпроси е най-добре да се оставят на авиокомпаниите да решат в съответствие със собствените си индивидуални политики, посочва IATA. „Трябва да се предоставят ясни насоки относно ограничените обстоятелства, при които може да се разреши освобождаване на определен пътник“.

От месец март стресът от пътуване става все по-голям. Ако ви предстои да се качите на полет, със сигурност носете със себе си маска и дезинфектант, не само, за да си спестите куп главоболия и разправии, но и да запазите здравето си.