Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в четвърти и десети клас. Не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато се провеждат изпитите, ще бъде по-лоша, отколкото е сега.

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред Българската национална телевизия.

Той коментира темата в отговор на препоръката на омбудсмана Диана Ковачева да бъдат отменени изпитите за Национално външно оценяване през настоящата учебна година.

"Дадохме възможност на учениците от първи до трети клас да се удължи с три седмици учебната година, а от четвърти до шести клас - с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември", каза още министърът.

Той заяви, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира.

"Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи", допълни Вълчев.

"Януари, февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина", каза той.

Едва 0.21% от тестваните за COVID-19 учители са положителни12 232 учители вече са тествани у нас за COVID-19. Положителните тестове сред тях са 26, което представлява 0.21%


По думите му онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити и забавянето в образователното развитие на децата. Според министъра то е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение.

Според Вълчев има много спорове дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата.

"Няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко - в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки. Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая", каза още Вълчев.

Според него системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение - намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна, и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.

Вълчев обясни, че повечето родители искат децата им да учат в клас.

"Настроенията се менят. Преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск", допълни той.

За тази седмица има малко увеличение на случаите спрямо миналата, но като цяло сме в благоприятен сценарий. Ако този сценарий се задържи, можем да се мисли за по-голямо разхлабване.

"Няма антиваксърски настроения сред учителите. Има предпазливост. Има едно изчакване. Въпреки това има 24%, които са заявили желание за ваксинация", категоричен е министърът..