Нетната печалба на Tesla не идва от продажба на автомобили
Единадесет щата в САЩ изискват автопроизводителите да продават определен процент автомобили с нулеви вредни емисии до 2025 г. Ако не могат да го направят, автопроизводителите трябва да купуват регулаторни кредити от друг автопроизводител, който отговаря на тези изисквания, като например Tesla, която продава само електромобили.
Това е доходоносен бизнес за Tesla, който ѝ е донесъл 3.3 млрд. долара през последните пет години и близо половината от тази сума само през 2020 г. Получените 1.6 млрд. долара от регулаторни кредити за миналата година надхвърлят значително нетната печалба на Tesla в размер на 721 млн. долара. Което означава, че в противен случай Tesla щеше да отчете нетна загуба през 2020 г.
"Тези типове губят пари от продажбата на коли и печелят пари от продажбата на кредити. А тези кредити ще изчезнат," казва пред CNN Business Гордън Джонсън от GLJ Research, който е и един от най-големите песимисти относно акциите на производителя на електромобили.
Ръководителите в Tesla признават, че компанията не може да продължи да разчита, че ще продължи да получава тези средства.
"Това винаги е сфера, която е изключително трудна за прогнозиране," казва финансовият директор на Tesla Закари Къркорн. "В дългосрочен план продажбите на регулаторни кредити няма да бъдат съществена част от нашия бизнес и не организираме дейността си около това. Възможно е приходите да останат високи още няколко тримесечия, но е възможно и да не са."
Единадесетте щата, които изискват определен процент от продаваните коли да са с нулеви емисии, или в противен случаи автопроизводителите трябва да купуват кредити от компании като Tesla, която покрива това изискване, са Калифорния, Колорадо, Кънектикът, Мейн, Мериленд, Масачузетс, Ню Йорк, Ню Джърси, Орегон, Роуд Айлънд и Върмонт.
Tesla обявява и други показатели на печалба, както и много други компании. Съгласно тези показатели печалбите са достатъчно големи, така че компанията да не зависи от продажбите на кредити, за да има краен положителен финансов резултат.
Компанията обяви коригирана нетна печалба в размер на 2.5 млрд. долара за 2020 г. Брутната й печалба от продажба на автомобили, които представлява разликата от общите приходи от продажбата на автомобили и разходите за производството им е била 5.4 млрд. долара, дори и ако приходите от продажби на регулаторни кредити не бъдат включвани. Свободните й парични потоци пък нарастват със 158% до 2.8 млрд. долара. Това представлява драстичен обрат в сравнение с 2018 г., когато Tesla отчиташе загуби и рискуваше да свърши парите.
Поскъпването на акциите на Tesla със 743% през 2020 г. я направи една от най-скъпите компании в света. Въпреки това 500-те хиляди автомобила, които Tesla продава през 2020 г., са малка част от над 70 млн. автомобила, продадени в световен мащаб.
Акциите на Tesla вече струват приблизително колко тези на 12-те най-големи автопроизводителя взети заедно, които продават над 90% от колите в света.
Tesla е водещ производител на електромобили , но се сблъсква с все по-голяма конкуренция, тъй като на практика всеки автопроизводител пуска собствени модели електромобили или планира да го направи. Volkswagen вече изпревари Tesla по продажба на електромобили в по-голяма част от Европа. От GM обявиха миналата седмица, че се надяват да преминат напълно към автомобили без вредни емисии до 2035 г.