Трамваите са отново на мода в Европа
Старинната форма на транспорт от началото на 20-и век отново е актуална благодарение на натиска за декарбонизация, съобщава „Политико“.
Жълтите трамваи не са просто емблематични символи на португалската столица. Те също така са част от транспорта в началото на 20-и век, който сега придобива ново значение, тъй като Европейският съюз насърчава електротранспорта в опит да постигне целта си за климатична неутралност до 2050 г.
Много държави от ЕС - включително Португалия - превръщат декарбонизирания градски транспорт в централен стълб на своите планове за разходване на фондовете за възстановяване от пандемията, които сега са изпратени за одобрение до Европейската комисия.
„Укрепваме система, създадена преди повече от 150 години, за да обслужва жителите, разпръснати из седемте хълма на Лисабон, която сега има добавената стойност да бъде основен декарбонизиран транспорт за нашия град“, казва служителят в кметството Мигел Гаспар, цитиран от БГНЕС.
Много европейски градове изградиха сложни трамвайни системи през първата половина на миналия век, но по-късно повечето от тези мрежи в Западна Европа бяха унищожени заради удобството на автобусите и личните автомобили.
„Лисабон е изключение от тази тенденция само благодарение на уникалната си география“, каза Гаспар. „Имаше опити да се заменят трамваите с автобуси, но те не успяваха да се изкачат по стръмните хълмове на нашия град или да обиколят тесните ни улички“.
Въпреки че трамвайната система оцелява, тя е финансирана зле и някои линии са затворени през 80-те и 90-те.
Градът пое от централната власт контрола върху градския транспорт през 2017 г. и оттогава работи за възстановяване на трамвайната мрежа, използвана от около 48 000 пътуващи на ден до предишния й блясък.
Миналата седмица кметът на Лисабон Фернандо Медина обяви, че ще бъдат похарчени 43 милиона евро за закупуване на 15 нови трамвая.