Руски гражданин бе осъден в САЩ по обвинения, че използвал ботове и наемал сървъри за фиктивен интернет трафик на медийни уебсайтове, вследствие на което рекламодатели плащали изкуствено завишени цени за реклама.

41-годишният Александър Жуков е мозъкът зад схема, известна като Methbot, при която са били използвани 1 900 сървъра за създаването на милиони фалшиви импресии на реклами на уебсайтове, в това число тези на New York Times и Wall Street Journal, информира Bloomberg. Жуков е спечелил 7 млн. долара от схемата и е изпращал парите към офшорни банки по цял свят, според щатските власти, които се позовават на текст, в който той описва себе си като “Кралят на измамата.”

Компании като PepsiCo, благотворителни организации и други рекламодатели са били таксувани по завишени цени като техните реклами са били „гледани“ само от дигитални роботи, твърдят щатските власти. На практика Жуков и неговите съучастници в Русия и Казахстан са се възползвали от сложната и уязвима система на онлайн рекламата като използвали сървъри под наем в Далас и Амстердам, за да заобикалят защитите от измама и са симулирали онлайн активност на милиони хора гледащи онлайн реклами.

По време на триседмичния съдебен процес Жуков заяви, че никога не е подвеждал никой, а само е предоставил на индустрията това, което е искала – начин евтино, макар и изкуствено, да повиши трафика към сайтовете си.

Жуков е арестуван в България през 2018 г. и екстрадиран в Ню Йорк. Срещу него бяха повдигнати обвинения в измама, пране напари и парични преводи на средства, придобити от незаконна дейност.