Година след уволненията авиокомпаниите се готвят да наемат служители
Поредният признак за това, че въздушният превоз се завръща към нормални нива са трите думи, повтаряни най-много сред водещите авиокомпании в САЩ – „Търсим помощ“.
Трите най-големи авиопревозвача в САЩ American Airlines, United Airlines и Delta Air Lines обявиха, че вече наемат служители или ще наемат преди края на годината.
Southwest, която не освободи толкова много служители по време на пандемията, информира, че също се подготвя за наемането на хора.
"Смятам, че авиокомпаниите нямат търпение да започнат да осъществяват възможно най-много полети," казва пред CNN Business Сара Нелсън, президент на Асоциацията на стюардесите, един от водещите синдикати в тази сфера. От организацията очакват броят на заетите да се увеличи от 80 000 днес до 100 000 в рамките на две години.
"В началото на 2020 г. всички авиокомпании твърдяха, че ще наемат хиляди," казва Нелсън. "Сега просто наваксваме до нивото, на което трябваше да бъдем."
Наемането на нови служители идва по-рано, отколкото мнозина очакваха.
Въздушният трафик все още не се е върнал на нивата отпреди пандемията, пътуванията с цел бизнес все още са една малка част от това, което бяха, както и международните пътувания. Очаква се да минат години, преди тези доходоносни сектори да се върнат към нормалните си нива.
Пътуванията и резервациите с цел почивка обаче вече доближават нивата отпреди COVID-19, което повиши цените на билетите и увеличи необходимостта от наемането на служители.
Заетостта в щатските авиокомпании беше на върхови нива след атентатите от 11 септември 2001 г., точно преди да настъпи пандемията, със 757 000 заети на пълен и непълен работен ден през февруари 2020 г. Това се равнява на близо 500 000 служители на пълен работен ден.
11-те публични авиокомпании в САЩ са закрили 18% от работните си места през 2020 г..
С повишаването на нивата на ваксинация и завръщането на пътниците, авикомпаниите започнаха да се обаждат на служителите, излезли в доброволен отпуск. Общият брой на заетите на пълен и непълен работен ден се е увеличил с 6% до март и се очаква да нарасне още до края на годината.
Превозвачите ще опитат да се справят с по-малко служители на някои позиции, сред които и ръководни. От United обявиха, че очакват да пестят 300 млн. долара на година само от заплащане на мениджъри.
За разлика от някои нископлатени индустрии, като търговията на дребно и туризма, Нелсън казва, че не смята, че авиокомпаниите ще имат проблеми с привличането на служители. Годишната заплата на стюардесите е 50 000-60 000 долара във водещите авиокомпании. Пилотите пък печелят над два пъти повече.