Как пандемията промени онлайн търговията и потребителските навици?
Пандемията от COVID-19 промени навиците на потребителите, които все по-често предпочитат онлайн пазаруването на продукти и услуги.
Тенденцията вероятно ще продължи и след изчезването на коронавируса, но в същото време хората стават все по-взискателни към онлайн търговците и искат максимално удобни решения.
Това създава възможности и пазар за различни иновации, а много от тях вече са достъпни и на българския пазар.
Това стана ясно по време на дискусията "На пазар през 2021 г.", която беше част от 12-ото издание на форума Шумът на парите.
Как се промени пазаруването по време на пандемията?
"Много от нещата за бизнеса се промениха през последната година. Специално в България, Румъния и Унгария, където оперира нашата компания, видяхме голяма дигитализация на бизнеса. Много от компаниите "откриха" онлайн търговията. През нашата платформа вече работят над 5000 български компании", заяви оперативният директор на eMAG Стефан Коларов.
"В някои от категориите при нас забелязахме ръст на продажбите от над 70% за миналата година. Тази година тенденцията продължава, макар и с по-плавни темпове. Като цяло потребителите видяха какви са ползите от онлайн търговията и тя вече е предпочитан канал за тях", каза още Коларов.
"През последната година се наблюдава сериозен ръст в картовите плащания - както при онлайн търговията, така и във физическите магазини. Пандемията ускори значително дигитализацията в тази сфера", коментира Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard.
Моника Кадоган, главен изпълнителен директор и съосновател на Vivre, каза, че от 2013 г. насам се наблюдава стабилен ръст в онлайн плащанията, като особено по време на пандемията този дял се е увеличил значително. Тя прогнозира, че през 2021 г. целта за България е да се увеличат продажбите с около 30%, както и да се достигне до повече от 280 000 клиенти.
Кои са новите продукти на българския пазар?
"За хората, които пазаруват онлайн, най-важното нещо е удобството. TIBuy се позиционира като екосистема за онлайн търговия, която започнахме да развиваме заедно с нашите партньори преди известно време. Тази система осигурява холистично покритие на цялото потребителско преживяване по време на една покупка - от избора на стока или услуга през изграждането на програми за лоялност до осигуряването на различни възможности за разплащане и финасиране", заяви изпълнителният директор на компанията Денис Горбунов.
Той каза още, че типът на клиентите, които търсят подобни решения, се променя с времето.
"Преди основният двигател бяха купувачите, които търсят стоки на изплащане. Сега техният профил се променя. Основно става въпрос за хора с добра кредитна история, които нямат чак толкова голяма нужда от финансиране на покупки на кредит. За тях най-важното нещо е удобството и улеснението", коментира Денис Горбунов.
Ивайло Иванов от Newpay пък разказа подробности за модела "buy now, pay later" ("купи сега, плати по-късно"). По думите му един от ключовите елементи в онлайн търговията са по-гъвкавите методи за разплащане.
"Моделът "купи сега, плати по-късно" печели все по-голяма популярност, защото позволява на потребителя да получи покупката си моментално, а да я плати в отложен срок без абсолютно никакви такси за него. Идеята е той да завърши напълно покупката още преди да е извадил и един лев от джоба си", каза още Иванов.
Статистиката на европейския пазар показва, че компаниите, които предлагат услугата "купи сега, плати по-късно", отчитат среден ръст на оборотите си с над 40% и конверсиите на сайтовете си (от посещения към реално завършени покупки) с над 50%. Лоялните клиенти, които правят повече от една поръчка, се увеличават с 90%.
„Ние сме онлайн платформа, от която можеш да купиш всичко за вкъщи – от дивани, маси, домашни потреби до текстилни продукти и се радваме, че имаме доста продажби в тези 9 години“, каза Моника Кадоган от Vivre.
Компанията оперира на 9 пазара, като за деветте години на своето съществуване е обслужила 1.1 млн. потребители с общо 6.3 млн. поръчки. Общите продажби на компанията до момента възлизат на 261 млн. евро.
Сигурни ли са онлайн разплащанията?
По време на пандемията от COVID-19 се наблюдаваше значителен ръст при дигиталните разплащания, особено през мобилните устройства. Това развитие постави на дневен ред и въпросите, свързани със сигурността на трансакциите, коментира Марек Паячковски, регионален мениджър за Европа на KNOX Partner Program.
"Процесът на дигитализация, на който станахме свидетели по време на пандемията от COVID-19, поставя необходимостта от сигурни устройства. Те трябва да бъдат сигурни и от материална гледна точка - да издържат на лоши метеорологични условия, изпускания, удари и т.н. Ние гарантираме сигурна среда за фирмите и потребителите, така че те да могат да общуват лесно и безопасно помежду си", каза още той.
"Онлайн разплащанията са сигурни от много години. Всеки човек, който пазарува онлайн, се е убедил в това. В момента дори приоритетите не са насочени толкова към сигурността, колкото към подобряване на клиентското изживяване", коментира Иван Хаджов от Mastercard.
По думите му причините за високото ниво на сигурност са няколко - технологиите, изискванията на регулаторите и заложените в екосистемата механизми за обезпечаване на всички възможни случаи на грешки или измами. Всичко това дава допълнително спокойствие на крайния потребител.
Според Хаджов българите не са скептично настроени към картовите разплащания и тенденцията показва, че в тази сфера се наблюдава огромен ръст. Хората, които веднъж са започнали да търгуват онлайн и да плащат с карта, разбират, че сигурността е на високо ниво, а удобствата са много повече.