Сладолед, лотария, билети за кино: Как подкупват хората да се ваксинират?
Когато процесът на ваксинация започна, някои страни бяха по-успешни от други и постигнаха по-добър напредък в тази област.
От самото начало някои държави използват различни придобивки и подаръци, за да мотивират хората да се ваксинират.
В момента някои от тях въвеждат задължителни ваксинации за здравни специалисти и служители в определени сектори.
Едни държави се опитват да мотивират гражданите да се ваксинират с подаръци, ваучери или пари, а други са избрали различни тактики.
Китай: Яйца, брашно, ваучери и билети за кино
Китай е една от страните, които се опитват да убедят гражданите да се ваксинират с подаръци. Става дума за даване на безплатна храна и сладолед, разказа БГНЕС.
Най-многолюдната държава в света иска да ваксинира около 80 до 85 процента от своите граждани, за да получи колективен имунитет до декември. Това означава, че около един милиард души ще трябва да бъдат ваксинирани.
Част от кампанията за ваксинация е чрез плакати, банери и видеореклами, а друга чрез призив към гражданите на лекари, телевизионни водещи и вече ваксинирани да направят същото. В средата на годината властите измислиха още един трик - да „подкупят“ гражданите с подаръци.
След първата доза ваксина в някои части на Китай бяха раздадени подаръци: яйца и брашно, ваучери за пазаруване или билети за кино. Действието се ръководи от т.нар Квартални съвети, нещо като местни общности. В Китай тези комитети са отговорни за прилагането и контрола на политиката на комунистическата партия на местно ниво.
Това обаче не премина според очакванията и сега властите в някои части на Китай публикуваха съобщения, че ще прекъснат достъпа до болници, училища и някои обществени услуги за неваксинирани граждани.
Неваксинираните работници в супермаркетите и собствениците на магазини няма да имат право да работят. Някъде мерките са още по-екстремни. В отделни градове учениците няма да имат право да ходят на училище, ако и двамата родители не са напълно ваксинирани.
Някои региони позволиха на гражданите да се ваксинират до края на юли, а други определиха краен срок до средата на юли.
САЩ: От лотария до самолетни билети
Първоначалният план на САЩ беше да ваксинират по-голямата част от страната и да постигнат колективен имунитет до 4 юли. След този срок почти всички щати на САЩ в един момент предложиха награди на гражданите, които избраха да получат една от предлаганите ваксини.
По този начин всички жители на Вашингтон, получили ваксината срещу коронавирус, участваха в лотария, в която основната награда бяха зашеметяващите един милион долара, а другите „утешителни награди“ - 250 000 долара.
Тези награди не бяха единствените в рамките на програмата за насърчаване на ваксинацията. Списъкът включва още обучение, самолетни билети, билети за спортни събития, ваучери...
Губернаторът на Охайо Майк Де Уайн за пръв път представи лотарията като стимул за ваксинация, когато през май обяви, че петима души на възраст над 18 години, които се ваксинират, ще получат по 1 милион долара. В Калифорния десет ваксинирани жители имаха право да получат по 1.5 милиона долара, докато "късметлията" от Ню Мексико можеше да спечели 10 милиона долара.
Различен подход в Германия и Франция
За разлика от Китай и САЩ, двете най-силни европейски сили решиха да насърчат ваксинацията с предимства за ваксинираните.
Така Германия обяви, че с доказателство за ваксинация хората, които са получили една от одобрените ваксини, няма да се налага бъдат тествани, например, когато отиват на фризьор или в зоологическата градина. Те също бяха освободени от тестване или карантина при пристигане в Германия, освен ако не идват от страни, определени от Института „Роберт Кох“ като области с доминиране на мутации на вируса.
Правилото за максималния брой хора, на които е позволено да се събират дори по време на комендантския час, не се отнася за ваксинираните.
Що се отнася до Франция, Еманюел Макрон заяви, че ваксинацията ще бъде задължителна за здравните работници от 15 септември. Ако не бъдат ваксинирани, ги грози спиране на заплатата или уволнение.
Макрон не въведе задължителни ваксинации за всички, но подчерта, че животът на неваксинираните хора във Франция ще бъде изключително труден, дори в ситуации, когато те седят с приятели на кафе или обядват извън домовете си.
От 1 август ще бъдат въведени редица сертификати, които ще бъдат задължителни за всички, които искат да посещават ресторанти. Всеки ще трябва да има доказателство, че е бил ваксиниран, че е преболедувал COVID-19 или е с отрицателен PCR тест.
В резултат на това 2.2 милиона души подадоха заявления за ваксинация в рамките на 48 часа. Макрон обяви, че Франция ще започне да таксува за тестове за коронавирус, които досега бяха безплатни.
Тези рестрикции разделиха страната. От една страна, има хора, които подкрепят решението на Макрон, но от друга - доста хора не са щастливи от новите мерки и напълниха улиците в знак на недоволство.