Иновациите във финансовия сектор ще направят живота ни по-лесен, а взаимоотношенията ни с банковите институции и търговците - по-приятни и ефективни.

Това заяви Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard, който взе участие във второто издание на технологичния форум Digital Trends.

"Дигиталната трансформация във финансовия сектор се ускорява, но процесът безспорно не е свършил, напротив - очакваме още много иновации в сферата. През последните 12 месеца за това повлияха много фактори.

От една страна, това беше COVID-19, а от друга - конкуренцията, технологиите и очакването на крайния потребител да има възможността да ползва финансови услуги лесно, моментално и, ако може, безплатно. Това мотивира и миграцията към мобилното банкиране с много различни функции с добавена стойност", коментира Хаджов.

По думите му някои банки все още не са приели напълно дигиталния модел, а именно възможността да си отвориш банкова сметка дистанционно и всички взаимоотношения с банката да бъдат напълно дигитални.

"Виждаме потенциал и в навлизането на технологиите, свързани с изкуствения интелект, тъй като те ще предлагат много по-персонализирано изживяване на клиента. Един потребител, който се интересува от инвестиции, например, не би се интересувал от бързи кредити и обратното.

Това е идеята на технологията - да даде точно това, което конкретният човек иска, на база на информацията, която вече съществува", заяви Иван Хаджов и добави, че онлайн разплащанията вече са доказали, че хората могат да ги използват както за малки, така и за големи покупки от различни търговци.

"Екосистемата е подплатена с много технологични и административни мерки за сигурност, които дават гаранция както на търговеца, че ще си получи парите навреме, така и на крайния потребител, че няма да бъде измамен. Дори да стане някаква грешка, има начин тя да бъде поправена и елиминирана", заяви той.

Според него всички тези фактори водят до големия ръст, който виждаме на пазара.

По отношение на 5G свързаността и възможностите, които тя открива пред финансовия сектор, Хаджов коментира, че тепърва ще се оценяват ефектите от нея, но със сигурност ще се появят много нови продукти и услуги. Като пример той посочи т. нар. "добавена реалност".

Той засегна и темата за киберсигурността, като припомни, че по време на пандемията от COVID-19 голяма част от организираната престъпност също се е "дигитализирала" и е насочила фокуса си към онлайн пространството. По тази причина Mastercard много по-активно използва своите знания и ресурси в подкрепа на своите партньори.

"Имаме над 50-годишен опит в киберсигурността, в нашата мрежа постоянно има опити за атаки, които, за щастие, си остават неуспешни. Става въпрос за няколко хиляди подобни на ден. Ние успяваме да ги спрем с нашата експертиза, която споделяме и с нашите партньори", коментира още Хаджов.

Конкретно в сферата на електронната търговия, той даде за пример целия процес - от идентификацията до оценката на риска за всяка една трансакция. По думите му банките подхождат много консервативно при одобрението на всеки превод и целта на Mastercard е да им помогне да филтрират "фалшивите" сигнали, така че да не се стига до отказани трансакции, които всъщност е трябвало да бъдат приети, защото това разваля потребителското изживяване.

От гледна точка на идентификацията, той посочи, че биометрията вече се е превърнала в ежедневие за голяма част от хората.

"Смартфоните се използват от години и тези технологии присъстват от дълго време. Съвсем естествено е те да се прилагат и при електронните разплащания. Практиката показва, че биометрията е най-лесният, най-сигурният и най-удобният начин за потвърждаване на самоличността", коментира Иван Хаджов.

По думите му Mastercard отдавна не е просто картова компания, а е по-скоро технологична и генерира много нови и интересни продукти в различни сфери. Те адресират нуждите не само на традиционните ѝ клиенти в лицето на банките, издателите на картите и приемащите институции, но и на правителства, големи търговци, телекомуникационни и финтех компании, които искат да навлязат на този пазар.

На въпрос за дългосрочните прогнози на компанията, Хаджов посочи, че клиентското изживяване тепърва ще еволюира.

"И търговците, и банките, и ние, като екосистема, не предлагаме един продукт. Ние предлагаме цяло изживяване, в което се очакват много иновации - от гледна точка на удобство, бързина и сигурност. Те вече са стигнали много високо ниво, но благодарение на новите технологии, като изкуствения интелект и big data, ще има много интересни решения, които ще са насочени конкретно към даден потребител", заяви той.