Рекордните 952 250 електронни фиша за скорост са изпратили на българските шофьори от Пътна полиция за периода 1 януари – 30 септември тази година.

Това заявиха от Главна дирекция „Национална полиция“ в дълго очакван отговор на запитване, тъй като тази информация от февруари не се публикува официално, съобщава вестник "Телеграф".

За сравнение за същия период на миналата година издадените фишове за превишена скорост са 699 954 - или разлика от точно 252 296 фиша. В проценти ръстът е малко над 36%.

Припомняме, че за цялата 2020 г. беше отчетен абсолютен рекорд от страна на МВР с над 116 млн. лева, събрани от глоби за превишена скорост, който по всичко личи, че тази година ще бъде подобрен.

Черно

На този фон обаче при жертвите на катастрофи също има ръст – 30 души повече са загубили живота си по пътищата. За споменатия период на 2021 г. загиналите са 362-ма човека, а през 2020 г. са били 332, което се равнява на близо 9% ръст при смъртността.

От 30 септември до вчера пък са загинали още 43 души, става ясно от друго запитване до МВР, отправено от „Института за пътна безопасност“ (ИПБ) по реда на Закона за достъп до обществена информация. Така общо загиналите 405 души за 2021 г. стават с 32 повече, отколкото за същия период на миналата година.

10 трика как колата да харчи по-малко горивоЗимата идва и цените на храните, а също и на бензина и дизела, по целия свят се покачват

Храсти

От ИПБ припомнят, че на 18.06.2021 г. министърът на вътрешните работи Бойко Рашков издава разпореждане да се сложат камери на местата с концентрация на тежки катастрофи, както и пътните полицаи да спрат да се крият при заснемане на нарушителите. Оттогава МВР са издали 349 251 броя електронни фиша за установени нарушения за превишена скорост.

Абсолютно точна бройка с колко тези фишове са повече от същия период на миналата година не може да се даде, тъй като данните на МВР са по месеци. Сравнение на „Телеграф“ от началото на юли до края на октомври 2020 г. обаче показва, че общо са съставени 263 475 електронни фиша за превишена скорост.

Възможните изводи от този ръст на заснетите бързаци са два – или катаджиите не са се съобразили със заповедта на министъра „да излязат на светло“ и са продължили да снимат шофьорите, скрити на места с извънредни ограничения на скоростта, или ако са спазили заповедта – то откритият контрол е по-ефективен по отношение на заснемането на шофьори с превишена скорост.

За съжаление обаче, не и по отношение на смъртността и пътнотранспортния травматизъм. Множество снимки из Facebook групите за споделяне на позициите на КАТ показват, че „криенето в храстите“ и дебненето на „хранилки“ от страна на пътните полицаи съвсем не е приключило, въпреки заповедта на Рашков.

Мъгла

В тази връзка МВР не дава отговор на запитването на ИПБ колко от заснетите нарушения на скоростта са извършени на участъци с концентрация на катастрофи, тъй като твърдят, че не знаели това.

„Самият отговор на МВР, че не знае колко от нарушенията са заснети на такива места, показва, че никой не е контролирал изпълнението на заповедта на г-н Рашков. МВР твърди, че има 55 такива рискови места, а камерите им са над 300 – мобилни и стационарни. Това само по себе си показва, че камерите на МВР или не работят, или снимат на места, различни от тези с концентрацията на тежки катастрофи.

Нашите експерти са направили обследване на тези места и са констатирали, че причините за концентрацията на катастрофи не е скоростта, а пътните условия. Но там никой не снима, защото няма условия да се развива особена скорост. Снимат, където могат да глобяват шофьорите, а не където стават тежките катастрофи“, каза пред „Телеграф“ председателят на ИПБ инж. Богдан Милчев.

Неплатени

Платените електронни фишове за изследвания период са 51 760, което представлява 14% от всички издадени. Изводът, който правят от ИПБ, е, че след разпореждането е налице увеличен пътнотранспортен травматизъм, като заплащането на глобите от констатираните нарушения за скорост е спаднало с повече от 40% спрямо същия период на миналата година.

Това е довело до извършване на повече нарушения от страна на водачите на МПС, без те да бъдат санкционирани/превентирани. Поради това от ИПБ твърдят, че е необходима отмяната на разпореждането и създаване на нова методология за контрол на пътното движение. В противен случай безопасността на движението в транспортната ни система ще продължи да се извършва в нестабилна външна среда, смятат експертите от ИПБ.

„Заповедта на Рашков не намалява пътнотранспортния травматизъм, а статистиката показва, че той се е увеличил. Тоест е необходимо да бъдат преразгледани всички действия на МВР в тази посока. Контролът трябва да стане динамичен и широкообхватен“, допълни Милчев. По думите му патрулите на Пътна полиция трябва да се движат с трафика и да го контролират в движение, а проверката на МПС-та да се извършва от няколко институции едновременно по т. нар. Холандски модел – документи, алкохол, наркотици, претоварване, емигранти и т.н.

Камерите щракнаха 11 313 без гражданска

Освен за превишена скорост, камерите на Пътна полиция са засекли и немалко нарушители без „Гражданска отговорност“ от началото на годината до края на септември месец. Според отговора на МВР до „Телеграф“ 11 313 шофьори са получили „електронни фишове за установени нарушения с автоматизирани технически средства и системи по Кодекса за застраховане на лица, които притежават МПС, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, не е сключило договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите.“

Отделно от това пътните полицаи са издали и 188 750 акта за установени административни нарушения. Общо наложените глоби с фиш и електронен фиш са 1 605 017.