В днешно време детските градини се посещават от милиони малчугани по света.

Освен място, в което те могат да общуват, да играят заедно и да развиват своите социални умения, детските градини осигуряват възможност на родителите да работят, вместо да са посветени изцяло на грижите за децата.

Откъде обаче идва идеята за детската градина и кога за първи път се появяват подобни заведения?

Заслугата е на германския педагог Фридрих Фрьобел (1782 - 1852). Негова е и идеята за името на детските градини (от немски "kindergarten"). Той смята, че това трябва да са истински градини за децата и на децата.

Според Фрьобел децата биха могли да се развиват много по-бързо и успешно, докато общуват със себеподобни, или както той се изразява "като цветя в една малка градина". Той сравнявал децата с цветя, "всяко от които се нуждае от грижа и внимание, притежава своя собствена красота, но се чувства най-добре, когато е в група с други като него".

Самият Фидрих Фрьобел има нещастно детство, тъй като майка му умира, когато той е само на една година. Отгледан е от втората съпруга на баща му, който нямал време да се занимава с него. Голяма част от времето си той прекарва в градините около своя дом, където развива и силната любов към природата, която запазва до края на живота си.

След като завършва своето образование, Фрьобъл започва работа като учител. Той се запознава с някои от най-авангардните идеи в сферата на образованието от началото на 19-и век, включително и с разбирането, че децата трябва да са изключително активни в търсенето на знания.

Той прекарва известно време и в Швейцария, където работи в различни образователни институции.

През 1837 година Фридрих Фрьобел създава в Бад Бланкенбург първото си детско заведение, което нарича Институт за игри и активност. През 1840 година решава да го кръсти "детска градина" ("kindergarten"). Той създава и специални образователни играчки, които представляват дървени блокчета във формата на различни геометрични фигури. Те стават известни като Подаръците на Фрьобъл ("Fröbelgaben").

Той е един от първите педагози, които стигат до извода, че ученето чрез игра е един от най-ефективните методи в преподаването на децата. Сред заниманията в неговата детска градина влизали пеене, танци, градинарство и свободни занимания с измислените от него дървени играчки.

7 признака, че отглеждате разглезено дете и какво да направите по въпросаДобрата новина е, че разглезените деца стават, а не се раждат такива. Така че обратният процес е възможен


Идеите на Фрьобъл добиват популярност сред европейската аристокрация, благодарение на неговото приятелство с германската баронеса Берта фон Маренхолц-Бюлов. Тя става една от най-активните привърженички на идеята за детските градини и я разпространява из цяла Европа. Херцогът на Саксония-Майнинген дори му разрешава да използва една от ловните му резиденции, в която се обучавали първите жени учителки в детските градини.

След революционните бунтове в Европа през 1848 и 1849 година правителството в Прусия предприема ултраконсервативен курс и ограничава всички иновативни идеи, опасявайки се, че те могат да доведат до "разпространение на социализма, атеизма и демагогията". През 1851 година в цяла Германия детските градини са забранени.

Суровата мярка шокира Фридрих Фрьобел, който умира година по-късно в Мариентал, където е погребан.

Забраната на детските градини в Германия обаче кара много от местните учители да напуснат страната и да потърсят препитание в други държави. Една от възпитаничките на Фрьобел Маргарете Шурц попада в Уотъртаун, Уисконсин, където основава първата детска градина в Съединените щати.

Наследството на Фрьобел остава не само в образователната система, но и в архитектурата. Неговите строителни блокчета дават основата на абстрактното изкуство и модернистичната художествена школа баухаус.

Някои от най-известните архитекти от края на 19-и и началото на 20-и век са обучавани по методите на Фридрих Фрьобел, което се отразява на тяхното развитие. Сред тях са Франк Лойд Райт, Шарл-Едуард Женере и Ричард Бъкминстър Фулър.