Забелязали ли сте, че супермаркетите често нямат прозорци или ако имат такива, те са само пред касата?

Повечето хора не обръщат внимание на архитектурните характеристики на сградата, в която пазаруват – все пак вие сте там, за да купувате храна, а не да се възхищавате на фасадата й.

Но не е тайна, че има всякакви трикове, чиято цел е да ви накарат да пазарувате по-дълго време. Именно така се отразява липсата на прозорци, както и някои други малки неща, за които вероятно никога досега не сте мислили.

Що се отнася до прозорците, има няколко причини за тази тенденция. Една от тях, разбира се, е желанието хората да се задържат в магазина по-дълго вътре.

„Магазините искат да създадат своя собствена среда, в която външният свят не съществува“, обяснява Андрей Василеску, експерт по пазаруване, който изучава поведението и психологията на клиентите. По думите му, когато човек пазарува в магазин без прозорци, не се разсейва нито от дъжда, нито от слънцето, нито от факта, че децата чакат на паркинга.

Целият фокус е върху изживяването при пазаруване. Тази техника също така не позволява на купувачите, например, да забележат, че навън се стъмва. Това наистина допринася за „потапящото“ изживяване, за добро или лошо.

Изключването на дневна светлина в магазините за хранителни стоки също така може да помогне за запазването на продуктите, тъй като някои се развалят по-бързо на пряка слънчева светлина. Твърде многото излагане на слънце може дори да причини избледняване на етикетите на опаковките.

Освен това, наличието на прозорци в магазините би намалило наличното пространство за представяне на продукти. Външните стени имат силни структурни опори и могат да държат по-тежките предмети на рафтове. Да не говорим, че и витрините са скъпи, а търговците на дребно искат да намалят до минимум разходите за строителство.

И накрая - прозорците могат да представляват опасения за сигурността, тъй като веригите искат да сведат до минимум евентуална опасност от взлом.

Дали някои хранителни магазини се противопоставят на тази тенденция?

В Германия някои магазини на Aldi са изпробвали обекти с повече естествена светлина, независимо дали идва от прозорци или от купол на тавана. Успехът e относителен - в един от обектите някои продукти се стопяват бързо поради слънчевата светлина. Стъклото е заменено със специално проектирано, което помага за намаляване на силата на топлина и UV лъчение.

Проучване на Националната лаборатория за възобновяема енергия през 2002 г. оценява ефектите на естествената светлина върху купувачите и установява, че те се чувстват значително по-комфортно, когато има повече естествена светлина наоколо.

Те също така са по-способни да идентифицират както продуктите, така и другите хора в магазина. Струва си да се отбележи обаче, че това проучване оценява естествената светлина във всички търговски площи, а не само в магазините за хранителни стоки. Но предизвикателствата това да се случи и в хранителните магазини остават.