Саудитска Арабия инвестира 50 млрд. долара в петролния си капацитет
Държавната петролна компания на Саудитска Арабия Saudi Aramco планира увеличение на инвестициите си с 50%, след като отчете двукратен ръст на печалбата през 2021 г.
Компанията е подложена и на натиск от страна на САЩ да увеличи производството на фона на растящите цени, пише CNN.
Цените на петрола скочиха с 50% миналата година, тъй като търсенето се възстанови след пандемията COVID-19.
През февруари тази година "черното злато" достигна 14-годишен връх, след като Русия нахлу в Украйна, което накара западните страни да призоват големите производители да увеличат производството.
Aramco заяви, че ще увеличи капиталовите си разходи до 40-50 милиарда долара тази година, като до средата на десетилетието се очакват и още повишения. Миналата година компанията инвестира близо 32 милиарда долара, или с 18% повече спрямо 2020 г.,
На въпрос дали Aramco ще добива повече петрол, за да запълни дефицитите на пазара, предизвикани от войната в Украйна, главният изпълнителен директор Амин Насър каза, че компанията ще произвежда според указанията на саудитското енергийно министерство.
Aramco заяви, че планира да повиши своя максимален устойчив капацитет за добив на суров петрол до 13 милиона барела на ден до 2027 г., както и че желае да увеличи производството на природен газ с повече от 50% до 2030 г. Средното ѝ производство на въглеводородни енергийни източници за миналата година е 12.3 милиона барела петролен еквивалент на ден.
Саудитската петролна компания генерира 110 милиарда долара нетна печалба през 2021 г., в сравнение с 49 милиарда долара година по-рано. С нарастването на производството, а също и на цените, анализаторите очакват нетната печалба да достигне 140 милиарда долара през 2022 г.
Акциите на Aramco нараснаха с над 4% в началото на търговията на борсата в Рияд, като пазарната капитализация на компанията достига 2.34 трилиона долара.
Достигането на оценка от 2 трилиона долара беше целта, поставена от саудитския престолонаследник принц Мохамед бин Салман при първоначалното публично предлагане на компанията през 2019 г.
В момента компанията е втора по пазарна капитализация в света. Тя струва повече от технологичния гигант Microsoft, но остава зад капитализацията на Apple, която възлиза на 2.68 трилиона долара.