Зорница Янакиева, Кеш Кредит: Сега е моментът да се взимат умно кредити
Инфлация и наближаваща рецесия.
През последните месеци икономическата ситуация сериозно се промени и ще продължава да го прави. За година напред е интересно какви ще са тенденциите при кредитите и управлението им.
Отговор на тези въпроси даде Зорница Янакиева, главен изпълнителен директор на Кеш Кредит. Тя взе участие на 13-ото издание на Шумът на парите с ценни съвети на тема “Лични финанси”.
Когато става дума за кредити, трябва да се запознаем добре със случая на отделния клиент. Той може вече да е изтеглил кредит и да го заварва инфлацията или да му предстои да изтегли такъв, отбеляза Янакиева.
Хората, които изплащат кредит, трябва да преценят добре дали да търсят рефинансиране или текущият кредит ги защитава от една динамика в лихвените нива, която се очаква в следващите години.
Ако ви трябва кредит, има теории, които казват, че сега е моментът да се взимат умно кредити, тъй като парите - като пари, струват по-малко, а лихвите се движат много по-бавно на фона на по-фундаменталните активи. За хора с по-високо образование дори сега е моментът, в който чрез кредитиране могат да направят пари, категорична е Янакиева.
Това обаче е по-скоро професионална задача, предупреди тя.
В България сме малко по-назад по отношение на финансовото образование. Както се казва, аварийният фонд покрива средно разходите на домакинство около една седмица. Това означава, че като нация имаме да се учим много по отношение на това как най-просто да управляваме домакинството, пък камо ли инвестициите.
Кредитирането, както и инвестирането, трябва да бъде възложено на отговорни лица. По-точно на компании за кредитиране, банки и др.
Според Янакиева финансовото образование трябва да започва от по-ранна възраст. Част от населението все още не може да компенсира забавянето в познанията си за кредитирането. Затова много важно е консултирането от страна на кредитора, за да се определи какъв е адекватният модел за отпускане на средствата.
Кредитирането през следващата една година
Рецесията ще доведе до задлъжняване на по-голямата част от населението и все по-голями затруднения при изплащане на задълженията. Предоговарянето и преструктурирането на дълга е първото нещо, което човек трябва да обмисли.
По отношение на хората, които не се намират в кредит, важно е да обърнат внимание на паричните потоци, които предстои да получават и тези, които трябва да плащат. Ако имат очакването, че им предстоят неравномерни парични потоци, добре е да не влизат в ситуации, в които трябва да ги изплащат.
По думите на Янакиева, младото поколение все още е много консервативно спрямо кредитните продукти. Предпочита да определи кои неща ще купува на дребно. Т.е. ще предпочете да го изплаща вместо да използва кредитна карта. Нагласата е, че това не е кредит.
Fractional investment, или частичните инвестиции, са нещо, което отново идва от младото поколение. Причината е в това, че младите нямат големи спестявания. Същевременно се опитват в една подвижна ситуация да диверсифицират риска. Това е модел, в който могат да инвестират в част от активи, било то акции, или др. Получава се диверсифициран портфейл от малък мащаб.
Това ще бъде тенденция, която все повече ще се налага, дори на българския пазар. Това е достъпът за инвеститори, които искат да вкарат 500 лв. или 1000 лв. в нещо, което е диверсифицирано, а не в една акция на известна компания, каза Янакиева.
Включването на милениалите и поколението Z в икономическия живот е нещо, с което всички трябва да се съобразим. Те имат различни очаквания и различно знание. Като тенденция ще обусляват следващите пет години, прогнозира тя.
Това, че в момента идва рецесия, също ще даде тон на по-внимателно и консервативно използване на финансови продукти, заключи главният изпълнителен директор на Кеш Кредит.
Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.