Практиката е показала, че по-качествените имоти се появяват при възходящ цикъл на пазара. Предприемачите се „състезават“ да влагат повече инвестиции в качество, технологии и материали. Сега сме в края на този цикъл и потенциалният купувач има избор да придобие имот, какъвто в следващите цикли на процеса би намерил трудно.

Това казва инж. Пламен Андреев, основател на строително-инвестиционна компания „Планекс“, която оперира основно във Варна, Черноморския регион и София. От 2019 г. инж. Андреев е мажоритарен собственик на групата „Планекс концепт“, част от която е и „Планекс Инвест“ ООД.

Разговаряме с него за тенденциите в строителния сектор и на имотния пазар, както и за най-големия и зелен проект, реализиран у нас – Морени.

Г-н Андреев, строителният сектор се намира в ситуация на повишаващи се цени на материалите и на труда, несигурно енергийно бъдеще и важаща за всички индустрии инфлация. Как тези предизвикателства се отразяват на знаковия проект на „Планекс Инвест“ Морени във Витошката яка?

Такова време е дошло. Секторът работи спокойно и предвидимо 10-12 години. Сега не е така. Обстановката се променя изключително динамично и изисква много повече усилия за управление – както на самото строителство, така и на логистиката и финансовите средства.

Инфлацията е реалност, която бяхме забравили. Също така никой и не предполагаше, че в 21-ви век ще има военни действия, че няма да има строително желязо и природен газ например.

Ние успяхме да „избягаме“ частично от тези процеси при реализацията на първи етап на проекта Морени, но за втори и следващите – ще се справяме при тези условия.



На какъв етап е в момента проектът?

Първият етап е почти завършен и ще бъде въведен в експлоатация през април 2023 г. – в съответствие с графика и подписаните договори. Занимавам се лично с всички детайли, включително с озеленяването и ландшафтното решение. Убеден съм, че продуктът, който създаваме, ще оправдае очакванията на всички, които следят развитието му.

Независимо от всички трудности – с материали, хора, цени и други предизвикателства – ние осъществяваме точно първоначалната градоустройствена концепция, архитектурна визия и „зелена“ симбиоза между сгради и природа.

Вече сме в напреднала фаза на грубия строеж на част от втори етап. През следващата година ще започнем и последните сгради от комплекса.

Кои са ключовите тенденции, свързани с цените на пазара и конкретно с цените на имотите?

Всичко поскъпва – материали, горива, енергия, газ, заплати на персонал. И не се знае докога. Как да бъдат изключение имотите и то тези в строеж, които в момента консумират разходи?

Скоро ще поскъпнат и кредитите, и то ускорено. Расте и инфлацията.

Но поне в момента инфлацията е доста по-висока от лихвата по кредита, което е основание да се опазят наличните пари чрез инвестиция в имот.

Практиката е показала, че по-качествените имоти се появяват при възходящ цикъл на пазара. Предприемачите се „състезават“ да влагат повече инвестиции в качество, технологии и материали. Сега сме в края на този цикъл и потенциалният купувач има избор да придобие имот, какъвто в следващите цикли на процеса би намерил трудно.

Най-вероятно цените ще растат – дори и да се успокоят. Т.е., ако строителната стойност се стабилизира, тя ще бъде на високите нива. Едва ли ще паднат. Падащите цени по принцип са сигнал или за закъсал предприемач, или за некачествен, проблемен или трудно продаваем имот.



Какъв е размерът на инвестициите в Морени?

Освен високата себестойност на строителството на сградите, защото по принцип архитектурата и конструкциите са „скъпи“, до момента сме инвестирали над 11 млн. лева в инфраструктурата на проекта – всички площадкови мрежи, в т.ч. газ и оптични връзки, пречиствателна станция, трафопостове, улици, езеро и т.н.

Това е спецификата на проекта. Успяваме да го реализираме, благодарение на опита на екипа ни, на навременните действия и договаряне на строително-монтажните дейности.

Част от оскъпяванията са за наша сметка, част от тях за следващите етапи калкулираме в цените на имотите, които обявяваме в продажба на следващите етапи.

При всички проблеми, с които се сблъскваме, ние успяваме да получим продукта Морени такъв, какъвто сме желали и проектирали – без отклонение от първоначалната концепция и архитектура на сградите.

Към момента са продадени всички жилища от първи етап, в това число разширението му. Продадени са и около 70% от сградите, които изпълняваме от Етап II.

Морени е уникален продукт за пазара на имоти в България, харесван и обичан не само от нас, а и от много наши клиенти, бъдещи собственици на жилища.