Кабинков лифт ще отвежда туристите до вулкана Ринджани в Индонезия
Властите на индонезийския остров Ломбок започват строителството на спорен и дълго отлаган проект за кабинков лифт в планината Ринджани – включен в Списъка на ЮНЕСКО геопарк и активен вулкан през 2018 г.
Местният офис за развитие обяви, че първата копка ще бъде на 17 декември и ще съвпадне с годишнината от създаването на провинция Западна Нуса Тенгара, където се намира Ломбок. Изпълнението на проекта за 2,2 трлн. рупии (142 млн. долара) ще отнеме две години. Самата линия на кабинковия лифт ще струва 100 млрд. рупии (6,4 млн. долара) и ще минава на 10 км от обществена гора в село Каранг Сидемен до подножието на ръба на Националния парк „Маунт Ринджани”.
Защитената територия обхваща площ от 41 330 хектара в северната част на острова. Гунунг Ринджани (3726 м) - втория по височина вулканичен връх в Индонезия извън Западна Папуа, доминира над пейзажа. Кратерът му е изпълнен с изумително красивото езеро Сегара Анак ( в превод „дете на морето” – бел.р.) и все още активния вулкан Гунунг Бару (2363 м – в превод „нова планина”, бел.р.). Той е заобиколен от още 66 000 хектара защитена гора, която влиза в границите на трите административни области Западен, Източен и Централен Ломбок.
Източник: The Mount Rijani National Park
Местното правителство увери, че екосистемите в парка няма да пострадат от строителството му, но еколозите са на друго мнение. Все още местната общност не е запозната с въздействието на проекта върху околната среда.
„Ние не сме против развитието, но се опитваме да проучим обстойно проекта“, подчерта пред Mongabay Амри Нурядин, ръководител на отдела на Западна Нуса Тенгара на Индонезийския форум за околната среда (Walhi). Той обясни, че критиците на проекта искат гаранции, че съоръжението ще донесе икономически ползи за местните и въздействието върху природата ще бъде минимално.
Властите са категорични, че линията е извън границите на националния парк и на посетителите ще се наложи да изкачат пеша върха на вулкана, за да се любуват на живописно кратерно езеро Сегара Анак. Те твърдят, че трасето ще засегне само 10% от 500-те хектара територия, предоставена на концесия на предприемача PT Indonesia Lombok Resort, зад който стоят китайски инвеститори, и останалата част ще остане недокосната. Правителството на провинцията потвърди, че оценката на въздействието върху околната среда е в ход и инвеститорите подготвят документите за строителните разрешения.
Източник: The Mount Rijani National Park
Амри Нурядин от Индонезийският форум за околна среда контрира, че тази последователност е лишена от смисъл, тъй като първата копка е след броени дни. „Обществеността трябва първо да се запознае с тези оценки. Става въпрос за анализ, който доказва устойчивостта на проекта, защитата на околната среда и доходите на хората”, подчерта активистът.
Туристите в Националния парк разчитат на местни независими водачи и носачи, за да стигнат до върха на Ринджани в централната част на парка. Алпинистите също критикуват аргументите на властите и са против бъдещия кабинков лифт, който ще привлече неоправдано висок брой туристи в сегмента „средна до висша класа”, които искат да се наслаждават на планината без да я изкачват.
Източник: The Mount Rijani National Park
Проектът за кабинковия лифт бе обявен за първи път през 2016 г. от Сухайли Фадхил Тохир, ръководител на окръг Централен Ломбок по онова време. Тогавашният губернатор на Западна Нуса Тенгара Зайнул Маджди, беше сред онези, които се противопоставиха, заради потенциалните щети за природата.
Въпросът придоби политическа окраска на последвалите избори през 2018 г. Проектът бе използван от опонентите, а допитване разкри нагласите на местната общност – 70% не одобриха прокарването на кабинков лифт до планината Ринджани.
Новият губернатор изобщо забрави за него, въпреки че всички знаеха, че строителството ще започне през май 2020 г., за да бъде открит преди първото индонезийско издание на мотоциклетното състезание MotoGP през 2021 г.
Източник: The Mount Rijani National Park
Агенцията по околна среда на провинцията смята, че природата няма да пострада и изграждането на лифта ще бъде извършено с минимални щети за околната среда, включително чрез използване на хеликоптери, а не на камиони, за доставката на пилоните и други материали.
Екип на ЮНЕСКО посети геопарка през май тази година за оценка на статута му. В крайна сметка тя ще бъде решаваща при вземането на решение за или против строителството на съоръжението, подчерта Чаирул Мачсул, ръководител на Комисията.
Източник: The Mount Rijani National Park
Данните от агенцията за околна среда в Западна Нуса Тенгара показват, че общата залесена площ, считана за критична, се е увеличила между 2013-а и 2019 г. от 141 376 на 280 941 хектара. Обезлесяването на региона се дължи до голяма степен на промяната в земеползването, предизвикана от минното дело, селското стопанство и туризма. „Районът е особено уязвим от климатичните промени. Рискът е твърде голям. Дали си струва това, което ще се направи? И какво ще спечелят хората от това?”, се пита Амри Нурядин от Индонезийският форум за околна среда.