Най-необикновените градини в света, които не сте си представяли
Независимо дали насърчават биоразнообразието, използват новаторски зелени площи или черпят вдъхновение от популярната култура, за да създадат частен фантастичен свят, градините имат потенциала да възпитават, образоват и забавляват, като същевременно ни заслепяват с чудесата на природата.
Музеят за дизайн Vitra в Германия представя уникални пространства, които имат много по-широк подход към това, което може да бъде една обикновена градина.
BBC ни води на разходка в шест от най-изумителните градини в света, представени в изложбата.
Висящите градини на Маркейсак
Живописните градини на замъка Маркейсак във Везак са класически пример за западна официална градина, чийто стил е усъвършенстван във Франция, като първоначално е вдъхновен от райските градини в Персия.
През 60-те години на XIX в. тогавашният собственик на замъка Жулиен дьо Сервал засажда хиляди чемшири, които изрязва в сложни заоблени форми.
Дърветата се допълват от над 6 км пътеки, алпинеуми и водопади.
Макар зашеметяващи, за мнозина този тип градини са били символ на аристократизъм и затова не са харесвани от всички. Богатите хора са ги притежавали, а бедните са работили в тях.
През втората половина на века градините западат, но нов собственик ги възстановява и през 1997 г. ги отваря за посетители. Сега те са включени в списъка на националните исторически паметници.
Facebook/The Gardens of Marqueyssac
Градините на Роберто Бурле Маркс в Рио де Жанейро
Роберто Бурле Маркс е един от най-големите пейзажисти на XX век.
Отговорен е за модернизирането на бразилския градински дизайн, но има и огромен принос за опазването на тропическите гори с изследванията си на местната флора.
Въпреки че е роден и израснал в Бразилия, първата среща на Бурле Маркс с растения от амазонската дъждовна гора е в ботаническата градина в Далем по време на годината, която прекарва в Берлин в края на 20-те години на ХХ век.
Често нарича това преживяване "пробуждане", тъй като осъзнава, че в градините, повлияни от Европа, почти липсват местни видове. Поставя си за цел да поправи тази аномалия, като се превръща в ревностен защитник на биоразнообразието.
Facebook/Sítio Roberto Burle Marx
През 1949 г. заедно с брат му купуват Sítio Santo Antônio da Bica - ферма в покрайнините на Рио де Жанейро, която се превръща в опитно поле за неговите ботанически и художествени изследвания.
"Той наистина се интересуваше от първичните изследвания на растенията и от това каква среда им е необходима, за да виреят, кое растение с кое си подхожда, как да ги размножи и как да ги превърне в тези невероятни градински произведения на изкуството", казва Вивиан Стапманс, съавтор на книга за градините по света, която придружава изложбата в Германия.
В Sítio Santo той успява да проучи цветовите комбинации, формите, текстурите, контрастите и перспективите, които могат да бъдат създадени с местни растения, преди да ги включи в своите проекти. През целия си живот с екипа му събират и отглеждат повече от 3500 растения, много от които открива сам.
Работата му е толкова важна, че е включен в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Градината на вила Prospect, Дънгънес
През 1986 г. художникът и режисьор Дерек Джарман обикаля Южна Англия и заснема кадри за експериментален филм със заглавие "Градината".
Спирайки в Дънгънес, Кент, заедно с партньора си Кийт Колинс и актрисата Тилда Суинтън, той попада на Prospect Cottage - малка рибарска хижа, която се оказва обявена за продажба.
Въпреки че е в сянката на атомна електроцентрала и е подложена на враждебен климат през цялата година, Джарман е обсебен от нея. Купува имота и се нанася в него, но през декември същата година трагично е диагностициран с ХИВ.
Желанието на Джарман да създаде градина след поставянето на диагнозата, при това на такъв безперспективен терен, се възприема като решимост да създаде живот в лицето на смъртта.
Отначало това изглежда невъзможно.
Опитите на Джарман да отгледа рози в безплодната, камениста почва се провалят. Но след това той започва да търси местни видове, които са се научили да издържат на крайбрежните ветрове и липсата на дъжд.
Открива, че там виреят лавандулов памук, магарешки бодил и лен, както и различни други видове. Започва да ги отглежда сред чакъла, който заобикаля вилата, подпомогнат от слоевете компост под повърхността. Парчета плаваща дървесина и метал образуват своеобразна скулптурна изложба в задната част на вилата, която засилва усещането за градината като произведение на изкуството.
Facebook/GardenMuseum
След смъртта на Джарман през 1994 г. градината е обгрижвана от Колинс до собствената му смърт през 2018 г. Кампания за набиране на средства от Британския фонд за изкуство през 2020 г. гарантира, че вилата и градината ще бъдат запазени, и сега е възможно да бъдат посетени след предварителна уговорка.
Градината на Ямайка Кинкейд, Върмонт
Градината на писателката и академик Ямайка Кинкейд в момента не е отворена за посетители, въпреки че нейните почитатели могат да я зърнат в Instagram.
Кинкейд често я използва като вдъхновение.
"Тя се занимава с нещо, което бавно се просмуква в общественото съзнание. Около растенията има много мода, но често тяхната културна история може да бъде пренебрегната или изкоренена", допълва Стапманс.
Кинкейд е наясно, че много от растенията, с които е била най-запозната, когато е израснала в Антигуа, всъщност не са били местни за тази страна, като най-добрият пример е хлебният плод.
Сега той е синоним на Карибите, но е бил пренесен там, тъй като бил е лесна храна за поробената работна ръка.
Историята на много други растения е същата – Западният свят ги познава, благодарение на това, че са донесени от колонизатори, преди това поробили народите в далечните, непознати страни.
Както самата Кинкейд ни кара да признаем, способността да оценяваме красотата на флората и фауната около нас често зависи от грозни събития от миналото.
Facebook/Jamaica Kincaid Fans
Градина Ляо, Яндзян
Градината Ляо на Джън Гуогу в родния му град Яндзян първоначално е вдъхновена от популярната компютърна игра Age of Empires.
За Гуогу, художник, чиито творби изследват влиянието на цифровите технологии и западната култура върху китайските традиции и съвременния живот, градината изглежда логично продължение на артистичната му практика.
Той започва да я изгражда през 2005 г., основавайки се на играта, в която играчите заемат земя, за да създадат свои собствени нови светове. Гуогу копае канали, строи къщи, засажда дървета и дори изгражда планини.
С течение на времето градината се развива и включва Музей на вятъра - поредица от открити пластове, свързани със стълбища, които, както подсказва името, показват само вятъра, градина с франджипани (растение, което рядко се среща в китайските градини) и пейзаж, наречен тианчи, който включва повече от дузина пластове, всеки от които съдържа басейн с вода.
Гуогу оприличава градината на китайските частни градини от миналото, като например класическите градини в Суджоу.
"Човек трябва да запази духа на традицията и да не губи духа на градината", казва той.
Градините на Бангсар, Куала Лумпур
Kebun-Kebun Bangsar е пространство, в което се размиват границите между парк, парцел и обществена градина. Инициирано от ландшафтния архитект от Куала Лумпур Нг Сек Сан и група доброволци, то използва новаторски едно на пръв поглед безперспективно пространство - дълга ивица земя под електропровод.
Въпреки това в град, в който на човек се падат само 5 кв. м зелени площи, а СЗО препоръчва 50 кв. м, всяко място е ценно.
Изхранването на хората в неравностойно положение е една от основните цели при създаването на градината, както и обучението на местните жители как да се подготвят за потенциална продоволствена несигурност, като отглеждат собствени продукти.
Facebook/Kebun-Kebun Bangsar
Когато през 2020 г. настъпва пандемията, ситуацията, за която са се подготвяли, изведнъж се оказва пред тях. В супермаркетите имаше недостиг, но градината се оказа изобилен източник на доставки.
След пандемията градината продължава да бъде убежище за семействата и доброволците, като освен че осигурява храна на местните жители, тя играе и ключова роля в управлението на отпадъците. Остатъците от храна от целия квартал се превръщат в компост.
Сек Сан се надява, че градината ще вдъхнови и други да оползотворят по същия иновативен начин неизползвана земя в полза на местните общности.