Създателят на Twitter представи нова социална мрежа
Семейството на социални медии се сдоби с нов член. И преди да си помислите, че това не е новина, тъй като по света ежедневно има опити за създаването на подобни платформи, трябва да знаете, че зад нея стои съоснователят на Twitter и бивш главен изпълнителен директор Джак Дорси.
Новото приложение на Дорси в момента толкова много прилича на Twitter, че е трудно да се различат двете. Профилите, времевите линии и цветовете са почти идентични (дори създателят), но под капака Bluesky е много различна, акцентира CNN.
Приложението, което стартира в затворена бета версия за iOS през февруари и за Android този месец, работи в децентрализирана мрежа, която предоставя на потребителите по-голям контрол върху начина, по който се управлява услугата, съхранението на данните и модерирането на съдържанието.
През последните дни то набра популярност сред журналисти, политици и знаменитости зад океана - от представителката на Демократическата партия Александрия Окасио-Кортес до модела Криси Тейгън и групата от 90-те години Eve 6.
Meta работи върху алтернатива на Twitter, подобна на Mastodon Гигантът в социалните мрежи е в ранен етап на разработване на приложение с кодово име P92
Затова и медийната агенция обобщава всичко, което потребителите трябва да знаят за новата социална мрежа.
Какво е Bluesky?
Bluesky нарича себе си "нова социална мрежа за микроблогове". С помощта на приложението потребителите могат да публикуват и следят кратки актуализации на времева линия, точно както в Twitter, макар и с някои разлики. В момента няма хаштагове - основна функция в Twitter, нито директни съобщения.
Bluesky е създадена независимо от Twitter, докато Дорси е бил главен изпълнителен директор, но е финансирана от голямата компания, докато не става независима организация през февруари 2022 г. Дорси представи за първи път идеята си именно в Twitter през 2019 г., заявявайки, че също така планира да "изгради отворена общност около нея, включваща компании и организации, изследователи, лидери на гражданското общество".
Завръщането на забранените профили и мрежата на щастиетоЗаради вихрещата се неяснота в придобитата от Мъск мрежа много потребители се насочват към нейната алтернатива с отворен код
Това обаче няма да се случи за една нощ, предупреди тогава той.
Все пак, ако идеята за децентрализирана социална мрежа ви звучи познато, това вероятно се дължи на Mastodon - друга алтернатива на Twitter, която също привлече внимание в края на миналата година.
Защо хората се присъединяват към нея?
Подобно на Mastodon, Bluesky се харесва на редица потребители на Twitter, които са разочаровани от посоката на развитие на платформата под ръководството на Илон Мъск. През шестте месеца, откакто Мъск пое Twitter, той направи редица противоречиви промени в нейните функции и политики, включително премахването на сините отметки от профилите на известни потребители.
Някои от същите високопоставени потребители, които сега изпробват Bluesky, открито критикуваха действията на Мъск в Twitter.
Пет развиващи се алтернативи на големите социални медииВсе повече хора започват да се отдръпват от основните платформи
По данни на data.ai, анализаторската компания, известна преди като App Annie, Bluesky е изтеглена повече от 375 000 пъти от Apple App Store, а списъкът с чакащи продължава да е залят със заявки за регистрация. В Google Play Store Bluesky е изтеглена повече от 100 000 пъти. За сравнение, Twitter съобщи, че миналата година, преди Мъск да завърши придобиването си, е имала над 200 милиона активни потребители, които могат да бъдат монетизирани, ежедневно.
Не е ясно дали Bluesky ще се задържи на пазара или ще изгуби инерция, както стана с Mastodon, но Марк Бартоломеу, професор в Юридическия факултет на Университета в Бъфало, смята, че нейната поява е нещо положително, тъй като дава на потребителите на социални медии по-голям избор за това къде да прекарват времето си.
"Конкуренцията всъщност може да помогне на потребителите да оценят характеристиките на продукта, които искат, като по-добра защита на личните данни и начин на модериране на съдържанието", казва той. "Платформите за социални медии имат характеристики, които потребителите не харесват, но все още имат чувството, че трябва да ги приемат, за да бъдат в онлайн пространството, където са всички останали."
Потребители на Twitter полетяха към Mastodon - какво представлява той? Платформата работи от 6 години, но сега набира популярност заради неясния начин, по който Илон Мъск възнамерява да управлява компанията
Мога ли да се регистрирам в Bluesky?
Засега Bluesky е само с покани, тъй като в момента увеличава капацитета на своята инфраструктура. Настоящите потребители получават код за покана, който могат да споделят с някого за двете седмици, през които ползват приложението. И това не е случайно - усещането за изключителност само увеличава вълнението от присъединяването към Bluesky.
От Eve 6 например пишат в Twitter: "Кодовете за покана в Bluesky са новият сини отметки".