Британската музика печели, но не процъфтява в чужбина. Проблемът е Брекзит
Музикалната индустрия е донесла на Обединеното кралство над 6,6 млрд. паунда (7,7 млрд. евро) и 14 млн. туристи за миналата година.
Това показват данните в новия доклад на UK Music, колективна браншова организация, в който подробно се описва въздействието на музиката върху икономиката на страната през 2022 г.
Проучването подчертава неизчерпаемата културна сила на Острова и повдига въпроси за непредвидените ефекти от ограничаването на британските изпълнители след Брекзит, съобщава Euronews.
Освен приходите от туризъм, индустрията е осигурила и 56 000 работни места, което показва нейното въздействие върху работната сила.
"Музиката е едно от най-големите богатства на нашата страна – тя не само е абсолютно необходима за икономическия успех, но също така генерира огромно количество "мека сила" и помага за поставянето на нашите градове на световната карта", обяснява главният изпълнителен директор на UK Music Джейми Гудуин.
Сред британските изпълнители, участвали в турнета миналата година, са утвърдени звезди като Дуа Липа, Хари Стайлс и емблематичната музикална легенда Сър Елтън Джон.
Тази година също има подобни мащабни събития, включително в Ливърпул, който беше домакин на песенния конкурс "Евровизия", фестивалът Гластънбъри, където Сър Елтън Джон се сбогува с публиката си, както и международните турнета на Бионсе и Тейлър Суифт.
От UK Music обаче казват, че прогнозата не е положителна за всички. "Инфраструктурата и талантите, на които се разчита, са изправени пред огромни предизвикателства. При положение че всяка седмица се затваря по едно заведение, всеки шести фестивал не се завръща след пандемията, а много студия са изправени пред огромен икономически натиск, е жизненоважно да защитим музикалната инфраструктура, която прави толкова много за нашите градове.", казват от организацията.
Макар че основните данни сочат фискалната полза за страната от големите изпълнители, които носят пари от туристи в големите зали, се наблюдава загриженост от по-малките изпълнители относно ограниченията за провеждане на международни турнета. След Brexit бюрокрацията значително оскъпи турнетата в целия ЕС.
През 2022 г. Euronews съобщи за исканията на британската индустрия за "цар на турнетата", който да помогне на британските изпълнители да се върнат в Европа. В доклада на UK Music от 2022 г. "Да оставим музиката да се движи - нова сделка за турнетата" бяха повдигнати въпросите за новопоявилите се ограничения, пред които са изправени британските изпълнители след Brexit, включително изискванията, според които музикантите и турнетата са ограничени да влизат в ЕС за повече от 90 дни в рамките на 180-дневен период.
Заради опашките по границите обаче, инструментите и оборудването пристигат със закъснение, а стоките за турнетата – важен източник на приходи за по-малките изпълнители, се облагат с високи вносни мита.
Наред с нарастващата инфлация в Обединеното кралство, само най-големите британски изпълнители вече могат да си позволят да правят турнета в Европа.
Броят на британските групи, които ще пътуват в ЕС това лято, е с 32% по-малък от нивата преди пандемията. Ако Великобритания иска да запази меката сила на своята музикална индустрия, тя се нуждае от по-малките си изпълнители, които да развиват репутацията си в чужбина.
От друга страна, по-малките изпълнители от ЕС намаляват броя на датите, които прекарват в Обединеното кралство, което също ще се отрази на британските заведения.
Министърът на международната търговия Ник Томас-Саймъндс обеща, че едно лейбъристко правителство ще се заеме с проблемите, които затрудняват британските музиканти при турнетата им в ЕС.
"Струва ми се напълно нелогично и самоунищожително да не се улеснят музикантите, които обикалят Европа, за да могат да го правят без тежестта на бюрокрацията", заяви той пред изданието The Mirror.
"Тук, в Обединеното кралство, имаме изключително динамичен и богат културен сектор. Защо да не искаме да видим нашите изпълнители да показват големите си таланти пред Европа?", попита риторично политикът.