Три начина да спечелите доверието на екипа си в смутни времена
Напоследък промяната набира скорост в глобален мащаб. Икономически отрасли са в състояние на преход, корпорации се преструктурират, а последиците от пандемията и природни бедствия оставиха много хора да се борят с бурни емоции и реакции. В това време на предизвикателства, когато мнозина се усещат несигурни, заплашени и разединени, необходимостта от лидери, които да градят доверие и връзка със своите екипи, никога не е била толкова голяма, особено ако искате хората ви да посрещнат бурята заедно.
Голям набор от лидерски умения могат да бъдат полезни в периоди на стрес и промени, но три елемента са ключови – яснотата, интерес и постоянството, пише за Fast Company Лия Метер, експерт по комуникация, инструктор и автор на книгата Steer Through the Storm: How to Communicate and Lead Courageously Through Change.
.Яснота: Изричайте истината с добронамереност
Когато емоциите кипят, яснотата е жизненоважна. Ако хората не харесват вашето послание, но го разбират, те осъзнават защо е необходимо. Поднесено с искреност, прозрачност и емпатия, има по-голяма вероятност да ги привлечете на своя страна.
Всички сме чували приказката, че „липсата на новини е добра новина“. Тя обаче често не е вярна. При наличието на информационен вакуум хората са склонни да си съчиняват обяснения, което поражда недоверие и несигурност. Така че споделяйте с членовете на екипа си колкото се може повече от истината, дори и тя да не съвпада с очакванията им.
Избягвайте преиначаването и остроумниченето, които имат за цел да замаскират суровата реалност с фалшиви обещания. Заложете на простичкото говорене – комуникирайте достъпно, искрено и прозрачно.
Прозрачността прекрачва границите на честността – тя означава да споделите истината, която смятате, че екипът ви трябва да знае, без някой да ви приканва, защото така е редно да постъпите.
Отначало хората ви може да не гледат с добро око на тази прозрачност, ако истината не съвпада с желанията им, но тя ще ви спечели доверие и ще определи как ви възприема екипът ви. Не чакайте някой да започне да задава въпроси или да споделя опасния – комуникирайте посланието си проактивно.
Интерес: Покажете им, че ви пука
Интересът е лидерска свръхсила. Той е един от най-важните инструменти за изграждане на връзки и доверие, с които разполагате. Когато отделяте време да се срещате с членовете на екипа си, задавате повече въпроси, слушате техните отговори и им покажете, че наистина ви е грижа какво мислят и как се чувстват, ще изстреляте високо вашите взаимоотношения и уважението, което имат към вас като лидер.
Демонстрирайте им, че ги виждате не просто като свои служители, а като човешки същества.
Ако имате желание и да разберете по-добре защо реагират по определен начин, емпатията е ключова. Тя кара хората да се чувстват чути и забелязани – а всички искаме точно това. Какво обаче представлява емпатията? Тя е да слушаме нечии преживявания и да вярваме в тях. Не е нужно да сте минали през същото, нито да ви харесва или да сте съгласни с начина, по който събеседникът ви описва своите чувства. Трябва обаче да вярвате, че именно това е изпитал или преживял.
Емпатията е любопитство в действие. Тя е стремеж към разбиране – не към отговор; към изслушване на човека отсреща, без да го съдим. Тя означава да признаваме и уважаваме чувствата и опасенията на другите, вместо да ги отхвърляме.
Постоянство: Уверете се, че действията, поведението и думите ви съвпадат
Когато емоциите кипят, хората искат да се чувстват в сигурни ръце с вас, като техен лидер. Имат нужда да вярват, че държите на думата си. Затова е изключително важно да практикувате това, което проповядвате, и да спазвате ангажиментите си.
Ако действията и думите ви се разминават, те ще вярват на действията. Това може да породи скептицизъм и недоверие спрямо думите ви и да навреди на взаимоотношенията с вашите служители, уважението, което имат към вас, и влиянието ви като ръководител. Не просто ще спрат да ви уважат – ще престанат изобщо да ви слушат.
Хаотичното поведение подрива доверието и уважението, а неясните послания, променливите решения и недостатъчната комуникация в период на обрати и предизвикателства допълнително нарушават връзката с екипа. Ако загубите и трите, ще ви бъде много трудно да водите. Постоянството в думите, действията и поведението са ключови.
Управлявайте с топлота
Хората движат успеха. Ако обаче в смутни времена ръководителите не инвестират в изграждането на доверие и стабилна връзка с тях, вместо успех, ще привлекат проблеми, често под формата на конфликти, разединение, съпротива и невнимание.
Залагайки на прозрачността, интереса и постоянството, лидерите могат да обединят своите екипи в периоди на предизвикателства и промени и да ги преведат през бурята до по-спокойни води.