Пасивно-агресивните имейли рушат работната среда. Как да ги избягваме?
Случвало ли ви се е да получите имейл от колега, който е малко хаплив и изпълнен с фрази, които ви карат да се чудите какво точно е искал да каже? Проблемът с писмената комуникация е, че в нея липсват контекст и интонация и е естествено читателят да предположи враждебно отношение понякога, дори да няма такова, пише Fast Company и продължава:
„Preply, образователна платформа, е провела проучване сред 1000 американци и е установила, че 83% от тях са получавали пасивно-агресивен имейл на работното си място. Нещо повече, 42% са получилавали такъв вид съобщение от своя шеф.
"Пасивната агресия може да бъде обяснена най-добре като неизразена неудовлетвореност", казва Силвия Джонсън, ръководител на методологията в Preply. "В някои случаи тези разочарования се изразяват с по-формален тон, който може да се разглежда като пасивна агресия, докато просто се опитват да изразят разочарованието по най-безболезнен начин."
Кои са най-лошите фрази?
"Както казах в последния ми имейл" е най-пасивно-агресивната фраза в онлайн писмо, сочат резултатите от проучването.
Постоянното скролване в телефона е най-разсейващият фактор на работа
„Тази фраза се счита за пасивно агресивна, тъй като подразбиращото се послание е "Вече изпратих имейл за това! Не го ли прочетохте?", казва Джонсън.
Другите водещи изрази от гледна точка на пасивно-агресивното послание включват: "поправете ме, ако греша", "както вече споменах", "просто леко напомняне", "помислих, че ще ви обърна внимание на това" и "благодаря предварително".
Пасивно-агресивна практика е и копирането на шефа в имейл, като 47% от респондентите са се сблъсквали със ситуации, в които техни колеги са правили това дори за незначителни проблеми.
Защо това е проблем?
Интересно е, че получаването на пасивно-агресивни имейли е нарастваща тенденция, като 50% от анкетираните казват, че те са се увеличили през последните години. Това също така е объркващо. Близо 2/3 казват, че колеги, които са приятелски настроени в личен план, се превръщат в пасивно-агресивни по електронната поща, акцентира Fast Company.
"Въпреки че много компании предпочитат да върнат служителите си в офиса, за тези, които работят на хибридни графици или на отдалечени работни места с различни часови зони, може да е трудно да се насрочи време за разговор за крайни срокове например", казва Джонсън. "В резултат на това се наблюдава повече пасивно-агресивно поведение по имейл."
Но ако на едно работно място има много пасивно-агресивни имейли, това може да има последствия. Проучването установява, че почти 1/4 от хората са напуснали работа поради пасивно-агресивното поведение на колегите си.
Освен това 66% от анкетираните съобщават, че пасивно-агресивната комуникация предизвиква достатъчно силни нива на тревожност, за да попречи на представянето им на работното място.
"Това вероятно се дължи на факта, че служителите се страхуват да не повторят грешките си и да не изострят и без това деликатната ситуация", казва Джонсън.
Един пасивно-агресивен имейл често предизвиква пасивно-агресивен отговор. Проучването установява, че 31% от хората, които изпращат пасивно-агресивни имейли, отговарят на такива от някой друг.
Как да се справим с проблема?
Разрешаването на всяко напрежение между колеги или ръководители и подчинени в зародиш е най-добрият начин да се подобри производителността и да се гарантира, че всички вървят напред с правилната стъпка, посочва изданието.
Ако получите имейл, който ви се струва пасивно-агресивен, Джонсън предлага да отделите време да си поемете дъх и да се отдалечите от емоциите.
"След като сте в състояние да го адресирате, без да проявявате агресия, напишете чернова и след това отделете няколко минути, за да я прочетете и редактирате, преди да я изпратите", казва тя. "Въпросното съобщение трябва да е честно, но все пак да има желание да се стигне до първопричината за проблема, за да няма повече объркване."
Най-важното нещо, което можете да направите, е да се уверите, че не допринасяте за проблема. По възможност избягвайте да копирате мениджърите си в комуникацията с колегите, казва Джонсън:
"Практиката да се копира ръководител за незначителен проблем, като например първия път, когато някой е пропуснал вътрешен краен срок, или когато нещо е доставено с час закъснение, не е ползотворна."
"Ако има повтарящи се проблеми между вас и колега на работното място, първо проведете разговор с вашия ръководител, който след това може да ви помоли да му предоставите информация за по-нататъшната ви комуникация, за да може да оцени ситуацията по-внимателно", казва Джонсън.
След това проверете тона на имейлите си, като трябва и да сте наясно защо изобщо изпращате имейл.
"Самоосъзнаването на собствените ви склонности към пасивно-агресивна комуникация е от ключово значение за подобряване на ситуацията", казва Джонсън. „Ако знаете, че сте разочаровани, защото някой е пропуснал краен срок, но не искате да изглеждате конфронтационно, изборът да бъдете директни и честни, вместо да използвате в имейла си фрази като "продължаваме напред" и "във връзка с последния ми имейл", е чудесен начин да заявите себе си, като същевременно сте откровени в намеренията си“.
Джонсън препоръчва комуникацията по имейл да бъде ясна и кратка, без да е прекалено сериозна или официална.
"Ако е възможно, да се обадите по телефона или да се отбиете лично при колегата си е друг начин да съобщите ясно крайните срокове или изискванията си, без да има място за допълнителна интерпретация", казва тя. „Електронните писма предполагат пасивно-агресивна комуникация, тъй като често се пишат бързо и са кратки. Те също така оставят отворена вратата за погрешна трактовка. Осъзнавайки техните капани, можете да избегнете недоразуменията и да дадете своя принос за поддържане на хармонията на работното място“.