Американците не се плашат от инфлацията и ще похарчат $12 млрд. за Хелоуин
Икономическият ефект на Хелоуин зад Океана е ужасяващ – в буквален и преносен смисъл.
Тази година Националната фондация за търговия на дребно (NRF) очаква разходите за празника да достигнат рекордните 12,2 млрд. долара, надхвърляйки миналогодишния рекорд от 10,6 млрд. долара, съобщава BBC.
Според експерти, потребителите все още не могат да устоят да харчат като за последно по време на „страшния“ сезон.
Данните на NRF показват, че американците харчат средно по 108 долара за костюми, бонбони, домашен декор и парти материали (за разлика от тях само половината канадци очакват да похарчат повече от 50 канадски долара тази година).
За много хора Хелоуин не е само обикаляне на квартала за сплашване на съседите или отиване на парти с костюм под наем. Празникът може да има много повече стойност с цял сезон от събития както за възрастни, така и за деца.
Търговците на дребно се възползват от популярността му, като всеки сезон вкарват в действие редица трикове, за да увеличат разходите за бонбони, тикви и всякакви други стоки.
Традицията повелява
Преди хилядолетия празникът, известен в западния свят като Хелоуин, е бил много по-тържествен.
Познат още на келтските народи, той е ознаменувал края на лятото и ден, в който се смятало, че бариерата между живите и мъртвите е най-тънка. Вярвало се, че духовете, както добрите, така и лошите, бродят свободно на земята. Преобличането в костюми и предлагането на храна било начин да се успокои техният потенциален гняв.
Днес празнуващите Хелоуин, независимо от религиозните си убеждения, са в еуфория по съвсем друга причина.
"Хората обичат ритуалите", обяснява Стейси Ууд, професор по маркетинг в Колежа по мениджмънт "Пул" към Държавния университет на Северна Каролина, САЩ.
"Ритуалите придават смисъл на живота ни."
А един от най-важните аспекти на ритуала, независимо дали става въпрос за религиозно тържество или страшно парти, са "ритуалните артефакти". На Хелоуин това означава костюми, бонбони и тикви. Те са неразделна част от ритуала на празника и хората се стремят да ги купуват.
Това харчене до голяма степен е устойчиво на рецесия и продължава и при трудни икономически, политически и социални условия. Професор Ууд казва, че разходите за ритуални артефакти, като например костюми, са "доста нечувствителни към цените"; потребителите ще продължат да пазаруват, дори и в по-лоши времена.
Въпреки че пандемията остави някои магазини в затруднено положение през 2020 г., разходите за Хелоуин останаха високи дори през най-тежките години на Covid-19. През 2020 г. NRF съобщава, че потребителите са закупили стоки на стойност над 8 млрд. долара.
В квартал Чапъл Хил, Северна Каролина, жителите измислят как да празнуват, като същевременно сведат до минимум излагането на вируса.
Един от съседите на проф. Ууд построява катапулт, за да изстрелва бонбони към съседските деца. "Това са неофициални данни", казва тя, "но моите деца се прибраха у дома с повече бонбони на Хелоуин 2020 г., отколкото когато и да било преди."
Забавлението е безценно
Тази година Филип Рист, американски анализатор на търговията на дребно и изпълнителен вицепрезидент по стратегията в Prosper Insights & Analytics, очаква участието в Хелоуин да бъде най-високото от години насам.
Например, данните на NRF показват, че около 32% от анкетираните планират да организират или присъстват на парти за Хелоуин. "Последният път, когато този брой беше близък, беше през 2019 г., точно преди пандемията.", казва Рист.
Очаква се тази година американците да похарчат 3,9 млрд. долара само за декорации за дома - около една трета от всички покупки за Хелоуин.
Някои от предметите за украса могат да достигнат стотици, дори хиляди долари, твърди анализаторът на търговията на дребно Брус Уиндър. 12-метровият скелет на Home Depot, известен като "Скели", вече е разпродаден три пъти тази година, въпреки страховитата цена от 300 долара, допълва BBC.
Facebook/ The Home Depot
Трикове за лакомства
Търговците на дребно по целия свят разбират тръпката от страшния сезон и я използват в своя полза, за да накарат потребителите да пазаруват. Уиндър, който е работил и като мениджър мърчандайзинг за сезонни стоки в канадската верига магазини за отстъпки Zellers, посочва, че хелоуинският ритъм започва много преди 31 октомври.
"От гледна точка на търговеца на дребно идеята е не само да се увеличат продажбите, но и да се създаде фиксидея за потребителите", казва той.
Между украсяването на домовете и запасяването с бонбони през целия месец, те правят покупки, свързани с Хелоуин, седмици преди това, още когато видят стоките по рафтовете.
Експертът очаква, че през 2023 г. разходите за по-скъпи стоки може да са малко по-слаби поради бурната икономика в момента, но потребителите все още ще харчат много пари за лакомства и костюми.
Нискобюджетните търговци на дребно могат да спечелят много от продажбите за Хелоуин, дори когато инфлацията и високите лихвени проценти продължават да разклащат потребителското доверие.
Креативни решения като тези помагат Хелоуин да бъде "малко по-изолиран от икономическите спадове", казва Уиндър. "Както всеки празник, можете да направите много и да похарчите много, или да го направите малко по-евтино."
Социалните медии също стимулират продажбите, тъй като потребителите споделят своите истории за Хелоуин, декорации и костюми.
Катрин Кълън, вицепрезидент на отдел "Индустрия и потребителски нагласи" в NRF, казва, че голяма част от нарастващата популярност на Хелоуин се дължи на това, че младите хора публикуват своите костюми, за да ги види целият свят.
В обобщение на всички тези фактори, може да се каже, че дори когато потребителите свиват бюджетите си заради нарастващите разходи за живот, това няма ефект върху Хелоуин.
А в един страшен свят на повишения на лихвените проценти и политически сътресения, всеки ден, посветен на въображението, е добре дошъл за угрижените възрастни и подарък за палавите деца.
"Хелоуин е годишен пропуск – разрешение да избягате от реалния свят за един ден", допълват експертите.