Въпросите "Как беше в училище?" и "Как мина денят ти?" не са най-подходящите за децата, твърдят психолози.

"Как беше денят ти?" може да означава 100 неща, но да получите еднозначен отговор като "добре", обяснява пред CNBC психологът и автор д-р Линда Пападопулос.

"Повечето възрастни искат да изключат след работа и да се отпуснат вечерта - децата са същите", допълва детският психолог д-р Марта Дейрос Колейдо.

"Умът им се нуждае от почивка и често основният им фокус е върху храната, забавлението, играта и свободното време. Родителите забравят, че когато са им задавали този въпрос като деца, те също са мрънкали "добре" или са въртели очи от скука. Имайте предвид, че всекидневното питане "Как беше в училище?" може да се превърне в "мързелив навик", предупреждава психологът.

Какво да казвате веднага след училище

Бъдете търпеливи и изчакайте, докато детето ви е готово да говори, съветва специалистът.

"Съсредоточете се върху това какво е усещането да видите детето си отново в края на деня, като му кажете например: "Толкова се радвам да те видя." Обърнете внимание дали детето ви излиза от училище превъзбудено от емоции или е спокойно, дали е затворено или усмихнато.", добави тя.

Няма лошо време: 164-годишната шведска тайна за отглеждане на щастливи децаFriluftsliv е не само начин да възпитавате здравословни навици у децата, а и основната причина, поради която скандинавските страни обикновено са класират сред най-щастливите в света

Опитайте се да "назовете" емоцията му, когато я видите. Например може да кажете: "Много си весел, сигурно днес се е случило нещо забавно?".

Вижте дали това ще помогне на детето ви да се отвори към споделяне. Невронаучни доказателства показват, че назоваването на емоция може да помогне за постигане на спокойствие. Само когато децата са спокойни и основните им нужди са задоволени, те могат да проведат смислен разговор", допълва психологът.

Кога да говорите с детето

Според Пападопулос "моментът е всичко". Вместо да питате децата за деня им веднага щом се качат в колата, когато ги прибирате, изчакайте, докато са в по-спокойно настроение.

"Преди лягане е прекрасно, децата са по-спокойни. Понякога нуждата да се успокоят преди лягане е чудесна възможност да поговорите, особено ако лежите до тях... вместо да правите това лице в лице, което често се усеща като конфронтация", казва тя.

При по-малките деца заниманието с някаква дейност може да бъде начин да се започне разговор.

"Извадете книжка за оцветяване или пъзел и после кажете: "припомни ми ... онзи ден ми каза, че да си в друга група е наистина различно. Така ли е?" Разговорът по този начин се усеща "по-малко като интервю", казва Пападопулос.

Въпроси, които да зададете

Моделирайте комуникацията според самите вас, не според това, което очаквате да чуете.

Може да кажете: "Много ми липсваше днес. Когато отидох на работа, беше много забавно, един колега донесе торта с любимия ми вкус". Тази идея за споделяне често е от решаващо значение, за да помогне на децата да се отворят", съветват психолозите.

Емоционално интелигентните деца владеят четири умения от малки. Ето коиЕдин от най-често пренебрегваните компоненти е емпатията, обясняват експерти по родителство

Говорете за нещо истинско, което ви е разсмяло, изненадало, с когото сте говорили, какво сте обядвали, как сте се чувствали днес. Споделянето на вашия ден прави по-вероятно детето ви да иска да сподели за неговия ден.

Избягвайте да започвате въпросите с "направи ли", което ще предизвика отговор "да" или "не", или със "защо", което може да доведе до отговор "не знам".

"Какво" е много по-добър начин да започнете. Например:

"Какво те разсмя днес?"

"Какво се случи днес?"

"Какво ти хареса най-много в игрите или обяда днес?"

"Какво каза някой (учител или приятел) днес?"

Важно е също така да говорите за емоциите, тъй като те могат да ви покажат една различна страна от деня на вашето дете. Например, можете да попитате:

"Беше ли тъжен днес? Какво се случи, за да се почувстваш по-добре?"

"С какво трудно нещо успя да се справиш днес?"

Най-успешните деца имат здравословна амбиция – какво правят родителите имЗдравословно стремящите се към успех са издръжливи и мотивирани, но не вярват, че постиженията им определят стойността им като хора

Чувства срещу факти

Струва си също така да се опитате да помогнете на детето да разграничи чувствата от фактите.

Ако ви каже: "Имам чувството, че се справям много зле в училище", това не означава, че е така, казва Пападопулос.

Ако детето ви е в ранна тийнейджърска възраст, трябва да вземете предвид и други неща. Бъдете подготвени, че тяхната компания от връстници често ще бъдат първите, на които ще се обадят, добави Пападопулос.

"Това не означава, че няма място за вас, а просто, че трябва да намерите начин да говорите с тях при техните условия.", допълва психологът.